-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

90 jaar Aeroflot

 

90 jaar Aeroflot

Op 9 februari 1923 is de datum waarop Aeroflot werd opgericht, waarmee de eerste stappen werd gezet in de Russische luchtvaartindustrie. Ondanks dat Aeroflot bekritiseerd werd vanwege veiligheidsproblemen - 127 crashes in 90 jaar - vliegen nog steeds elk jaar miljoenen mensen met Aeroflot.

De Russische nationale luchtvaartmaatschappij Aeroflot is officieel op 8 februari 1923 opgericht en is hiermee een van de oudste maatschappijen ter wereld. In eerste instantie werd de maatschappij opgericht onder de naam Dobrolet en voerde vluchten uit tussen Moskou en Odesa, Tasjkent en Samarkand. Al snel werden de bestemmingen Kabul (Afghanistan) en Ulaanbaatar (Mongolië) toegevoegd aan het route netwerk.

Negen jaar later, in februari 1932, maakte de regering bekend dat het de verschillende luchtvaart divisies ging samenvoegen tot één nieuwe maatschappij: Aeroflot was hiermee geboren. De eerste vluchten werden uitgevoerd met de Tupolev ANT-14. Doordat Aeroflot de nationale luchtvaartmaatschappij van Rusland werd, groeide het netwerk van bestemmingen enorm hard, van Soviet Centraal Azië tot het Soviet verre oosten. In 1939 nam Aeroflot de Lisunov Li-2 in dienst. De Li-2 was een in licentie gebouwde Douglas DC-3 en zorgde voor een ware revolutie in de USSR, vooral in de periode voor de Tweede Wereldoorlog.

An-12 1936
© RIA Novosti - Tupolev ANT-14

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kwamen Westerse maatschappijen al snel in de problemen en konden hun vluchten niet meer uitvoeren. Aeroflot had hier nagenoeg geen last van. In 1941 viel Nazi Duitsland Rusland binnen waardoor Aeroflot genoodzaakt was vluchten op te schorten. Het personeel en materieel wat hierdoor beschikbaar kwam werd voor het Russische leger ingezet. Aeroflot vervoerde de soldaten en bracht vracht naar de belegerde steden zoals Leningrad en Stalingrad. Aan het einde van de oorlog had Aeroflot meer dan 1,5 miljoen missies voor het leger gevlogen, nagenoeg hetzelfde aantal soldaten vervoerd en 122.000 ton aan vracht vervoerd. Ook al kon Aeroflot niet naar Europa vliegen tijdens de Tweede Wereldoorlog, de routes naar de Oeral, Siberië en Centraal Azië hadden geen last van de oorlog.

Na de oorlog lag de prioriteit bij Aeroflot bij het uitbreiden van het routenetwerk vanuit Moskou. De Li-2’s die voor het leger hadden gevlogen werden weer ingezet voor Aeroflot. In de jaren ’50 groeide de maatschappij zo hard dat het in 1960 per jaar 16 miljoen passagiers vervoerde. Aeroflot ging in betere en zwaardere vliegtuigen investeren, en in 1956 introduceerde Aeroflot haar eerste straalvliegtuig: de Tupolev Tu-104. De verouderde propellervliegtuigen werden langzaamaan vervangen door de Antonov An-10, Il-18 en de grote Tu-114 (in die tijd was dit het grootste vliegtuig ter wereld). Het aantal passagiers wat per jaar vervoerd werd groeide tot 21 miljoen per jaar.

TU-104B
© RIA Novosti - Tu-104B

Aeroflot had enorme success met de Tu-104 en de kleinere Tu-124. Dit leide tot de ontwikkeling van de Tu-134 waarvan Aeroflot 550 exemplaren kocht. Maar Aeroflot ging nog verder. Het kocht meer dan 1000 Antonov An-24 turboprops voor binnenlandse vluchten. De long-haul vluchten werden uitgevoerd met de Il-62. In 1977 nam Aeroflot de eerste Tu-144 in gebruik. Dit werd gedaan om meer grip op de internationale luchtvaartmarkt te krijgen. Het nadeel van de supersonische Tu-144 was dat deze erg duur was in onderhoud en dat deze ook nog niet zo betrouwbaar was. Na 102 vluchten werd de Tu-144 uit dienst genomen. In 1983 vierde Aeroflot haar 60ste verjaardag en maakte bekend dat sinds de oprichting in 1923 de luchtvaartmaatschappij 1,7 miljard passagiers en 50 miljoen ton vracht had vervoerd.

Tu-144 1973
© RIA Novosti

Aeroflot was begin jaren ‘90 de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld en had 600.000 mensen en 14.000 vliegtuigen in dienst. Het takenpakket van Aeroflot bestond niet alleen uit passagiers vervoeren, maar Aeroflot deed ook aan besproeien van gewassen, zwaar luchttransport uitvoeren voor de Soviet Space Agency, vluchten naar olieplatformen en onderzoeksvluchten naar natuur en atmosfeer. Ook voerde het patrouilevluchten uit om zo de olie- en gasleidingen in de gaten te houden. Een groot deel van de vloot bestond uit militaire vliegtuigen die voorzien waren van het Aeroflot kleurenschema.

In 1991 stortte de USSR in en dit had desastreuse gevolgen voor Aeroflot. In 1992 maakte Aeroflot een doorstart en ging onder de naam Aeroflot Russian International Airlines verder. Een klein deel van de vloot bleef maar over en de maatschappij was gedeeltelijk in handen van de werknemers. Ook begon de maatschappij steeds meer naar Westerse vliegtuigen te kijken en in 1992 nam het haar eerste Airbus A310 in dienst. Deze werd al snel opgevolgd door de Boeing 737, 767 en 777. In 2003 ontving Aeroflot haar eerste Airbus A320.

(c) Aeroflot
© Aeroflot

Vandaag de dag is Aeroflot niet meer zo groot als vroeger maar het vervoert nog steeds 14 miljoen passagiers naar 188 bestemmingen in 51 landen. De vloot bestaat nu uit 130 vliegtuigen: Airbus A320, A330 en Sukhoi Superjet 100. Om het 90-jarige bestaan te vieren heeft Aeroflot 11 miljoen Euro beschikbaar gemaakt voor loterijen en speciale aanbiedingen op vluchten. Ook is het van plan om een Airbus A320 te voorzien van het kleurenschema uit de jaren '50.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy