-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Schiphol: MD-11 paradise

Amsterdam Airport Schiphol is één van de grootste luchthavens van Europa en de wereld. Met ruim 300 bestemmingen hebben passagiers genoeg keuze aan bestemmingen. Ruim 100 verschillende luchtvaartmaatschappijen zijn actief en allen vliegen met verschillende vliegtuigen. Van de kleinste lijndienst die door Skywork met een Dornier 328 wordt uitgevoerd, tot Emirates die dagelijks haar A380 met 517 stoelen naar Schiphol stuurt. Maar ook op de diverse vrachtplatforms is er veel variatie. Echter is het aantal airlines dat de driemotorige MD-11 als vrachtvliegtuig inzet, hoog vergeleken met andere luchthavens.

Allereerst beginnen we natuurlijk met Nederlandse maatschappijen. Helaas is het er nog maar één, namelijk Martinair Cargo. Met zes van deze vliegtuigen, heeft Martinair een redelijke vloot vrachtvliegtuigen. Drie machines zijn gebouwd als vrachtversie, de andere drie hebben voorheen gevlogen als passagiersvliegtuig maar zijn later omgebouwd. De machines worden dagelijks ingezet naar 32 verschillende bestemmingen. Vooral Zuid-Amerika (13 bestemmingen) en Afrika (10) en het Midden-Oosten (7) zijn erg in trek. Martinair vervoert met name bloemen. Naast het zestal MD-11Fs vliegt Martinair ook met vier Boeing 747-400 vrachtvliegtuigen. Drie hiervan dragen echter KLM Cargo titels.

 

Naast Martinair, zijn ook Saudi Arabian Airlines, World Cargo en Centurion Air Cargo actief met die kenmerkende driemotorige vliegtuig. Saudi Arabian Airlines voert geen lijndiensten uit, maar vliegt wel dagelijks met de driemotorige MD-11F naar Schiphol. Ook worden deze vluchten uitgevoerd met grotere Boeing 747s, van verschillende versies. Zij vliegt vanaf Jeddah en Damman naar Schiphol en vervoert allerlei soorten vracht: auto's, electronica en net als Martinair, ook bloemen. De totale vloot MD-11Fs bedraagt vier. Dit aantal zal de komende jaren nog hetzelfde blijven, maar verwacht wordt dat deze worden vervangen door de grotere Boeing 747-400 Freighters.

 

Centurion Air Cargo is een Amerikaans vrachtbedrijf dat in 1985 werd opgericht. Het vliegt met vier MD-11Fs vanaf Miami naar onder andere Schiphol. Centurion Air Cargo heeft een opmerkelijk kleurenschema met veel geel en rood. Het logo bestaat uit een pakketje waaruit de initialen CC (Centurion Cargo) zijn verborgen. Het bedrijf vervoert vooral bederfelijke etenswaren zoals vlees en is daarnaast gespecialiseerd in de import en export van haar vracht aan klanten. Daarnaast transporteert de vrachtmaatschappij ook regelmatig dieren. Centurion Air Cargo vliegt enkele keren per week een lijndienst en voert soms ook chartervluchten uit voor andere bedrijven en maatschappijen.

 

En last but not least natuurlijk KLM. Hoewel zij de MD-11 niet inzet als vrachtvliegtuig, blijft het een prachtige verschijning om de MD-11 passagiers te zien vervoeren. Onder cabinepersoneel is het toestel zeer geliefd en de passagiers prijzen haar om de bredere gangpaden en stoelen. KLM heeft acht van deze vliegtuigen in haar vloot gehad maar is sinds 2012 begonnen met de uitfasering van de vliegtuigen. Allen worden vervangen door Airbus A330-200s en grotere A330-300s. Deze vliegtuigen hebben vergelijkbare prestaties maar zijn aanzienlijk zuiniger in het brandstofverbruik. Ook dit jaar zullen er een aantal MD-11s verdwijnen welke naar de Verenigde Staten worden overgevlogen en daar worden gedemoneerd. Dan zullen de onderdelen in andere, nog vliegende, MD-11s worden ingebouwd. In 2014 moeten alle driemotorige jets in KLM haar vloot hebben plaatsgemaakt voor andere vliegtuigen.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy