-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Gedurende de Tweede Wereldoorlog, werden tal van nieuwe vliegtuigen ontwikkeld. Omdat het eerste vliegtuig nog geen 40 jaar daarvoor de eerste vlucht had gemaakt, werden tijdens de vijf jaren van oorlog vee opmerkelijke vliegtuigen ontwikkeld, gebouwd en ingezet. 

Blohm und Voss BV-141

Een wat bekender "vreemd" vliegtuig werd ontwikkeld door de Duitsers als verkenningsvliegtuig. De Blohm & Voss BV-141 was een asymmetrisch vliegtuig. Door het vreemde ontwerp en de grote vleugels bleek dit type uitstekend te zijn als verkenningsvliegtuig, hetgeen waarvoor ze ook werd ingezet vanaf 1940. De ronde cockpit bestond uit tientallen kleine plexiglazen ramen waardoor zowel de piloot als de observeerder goed zicht hadden. Doordat het toestel niet was uitgerust met machinegeweren, was de BV-141 een gemakkelijk doelwit voor geallieerde jagers.

Messerschmitt Me-163 Gigant

In de categorie vrachtvliegtuigen valt eveneens een vliegtuig van Duitse makelij. Namelijk de Messerschmidt Me323 Gigant. Deze voorloper van de Boeing 747 was het grootste vliegtuig van haar tijd. Met een spanwijdte van 55,24 meter en een lengte van 28,50 meter viel dit vliegtuig in de grootste toestellen gebouwd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het vliegtuig was voorzien van zes motoren en een scharnierende neus waar eenvoudig grote vrachten zoals tanks mee geladen en gelost werden. In de vorm van troepentransport konden er ruim 150 soldaten vervoerd worden. Door de grote omvang en de relatief zwakke motoren had het vliegtuig raketten nodig voor het opstijgen. Hoewel zij grote vrachten kon vervoeren en er relatief lomp uitzag, brachten haar zes motoren haar bijna 1100 kilometer ver. 

Eenmaal in de lucht was de Gigant een gemakkelijk doelwit. De snelheid bedroeg niet meer dan 300 km/u. De geallieerden troffen enkele achtergelaten Me-323s aan en waren verbaasd over de eigenschappen en prestaties van dit zware en grote vliegtuig. Om het vliegtuig enigszins te beschermen was aan beide kanten een machinegeweer geplaatst. Het eerste vliegtuig vloog in 1942 en meer dan 200 van deze vliegtuigen zijn gebouwd. Voor de Duitsers was het vliegtuig een succes mits zij beschermd werd door jachtvliegtuigen. Door de grote verliezen en het grote aantal slachtoffers, stopte de Luftwaffe in 1944 met het uitvoeren van vluchten met de Gigant.

Lippisch P13

De Duitsers waren gefascineerd door raketmotoren en zochten naar meerdere mogelijkheden om vliegtuigen van dit nieuwe aandrijfsysteem te voorzien. De Duitser Alexander Lippisch was sinds het begin van de Tweede Wereldoorlog bezig met staartloze vliegtuigen. Door deze twee eigenschappen te combineren, kwam dit tot het ontwerp van de P13. Dit zeer opmerkelijke vliegtuig had deltavleugels en een staart waarin de piloot plaats zou moeten nemen. Het ontwerp werd in 1944 gemaakt maar werd nooit gebouwd. Experts die de tekeningen  na de oorlog bestudeerden, verklaarden dat het vliegtuig door de opmerkelijke vorm, gecombineerd met een raketmotor snelheden zou kunnen behalen van 2700 km/u, sneller dan welk vliegtuig dan ook. Vraag is of de Duitsers de trillingen onder controle zouden krijgen die komt kijken bij snelheden vanaf Mach 1. Alexander Lippisch slaagde er wel in om een ander opmerkelijk vliegtuig te produceren, namelijk de Messerschmidt Komet.

Messerschmitt Me-163 Komet

Verdergaand op rakettechnologie, ontwikkelden de Duitsers in 1942 de Komet. Dit vliegtuig was voorzien van een raketmotor en een explosieve lading in de neus van het vliegtuig. Doordat men geexperimenteerd had met hoge snelheden, kwamen de Duitsers er al vrij snel achter dat het probleem van trillingen bij hoge snelheden verholpen konden worden door de vleugels in een hoek te monteren. Toen in 1943 de eerste gemotoriseerde Komet het luchtruim koos, werden binnen korte tijd al snelheden van 960 km/u behaald. Helaas had de Komet genoeg brandstof voor ongeveer 7,5 minuten waarmee een bereik van slechts 40 kilometer haalbaar was. Een van de testpiloten erkende dat het vliegtuig goede vliegeigenschappen had, maar zeer lastig te landen was. Om de aerodynamische eigenschappen te behouden, moest het landingsgestel ingetrokken worden na het opstijgen. Echter was hier geen ruimte voor en werd gekozen voor een afwerpbaar landingsgestel. Deze werd kort nadat het vliegtuig in de lucht was afgeworpen. Voor de landing werd gebruik gemaakt van een slede die in de romp was ingebouwd. 

Omdat de brandstof van de raketten zeer licht ontvlambaar waren, gebeurde het regelmatig dat piloten na een crash onvindbaar waren. Deze waren totaal opgelost in de chemicalien van de brandstof. Latere versies, zoals de Me-163C waren iets groter en konden hierdoor meer brandstof meenemen. Maar door de lange ontwikkelingstijd van de Komet was het al te laat om het tij nog te doen keren. Ook een versie met een intrekbaar landingsgestel (Me-263) kon niet voor veel verandering zorgen. Een van de squadrons van de Luftwaffe, het 400e Jachtsquadron, had binnen een maand tijd al twaalf Amerikaanse bommenwerpers neergehaald. Wel verloor het squadron hetzelfde aantal vliegtuigen aan crashes, problemen met besturing, explosies en andere kinderziekten van het toestel.

Focke-Wulf Triebflügel

We sluiten deze lijst af met een zeer apart vliegtuig. Sinds de eerste vlucht in 1903 gemaakt werd, probeerden diverse vliegtuigbouwers een werkende helikopter te bouwen. Toen dat rond 1940 gelukt was, werd geprobeerd een vliegtuig te bouwen dat verticaal kon opstijgen. Omdat ook hier natuurlijk weer raketten aan te pas moesten komen, bouwden de Duitsers de Focke Wulf Triebflügel. Dit toestel zou bedoeld zijn om gebieden te beschermen waar geen vliegvelden waren of welke waren gebombardeerd. Deze vliegtuigen zouden fabrieken en dammen moeten beschermen tegen geallieerde aanvallen. De Triebflügel werd nooit in productie genomen maar veegt desalniettemin alle andere vier vliegtuigen van de tafel als het gaat om een vreemd ontwerp. Dit vliegtuig stond rechtop, was voorzien van een ronddraaiende propeller in het midden van de romp die aan de uiteinden was voorzien van raketten. Dit waren tevens ook de vleugels. Voor de stabiliteit werden aan de achterzijde twee hoogteroeren en twee staartvinnen gemonteerd. Net als vele andere wanhopige pogingen van de Duitsers, was ook dit vliegtuig te laat ontwikkeld om nog een kans te maken op succes.

Gerelateerde onderwerpen

Messerschmitt Me-323 Gigant

Messerschmitt Me-163 Komet

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy