-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Inspectie wil melding door gifdamp zieke piloten

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport roept zieke vliegers op om zich te melden. De inspectie wil van ze weten of ze denken dat de vliegveiligheid of gezondheid van piloten in gevaar komt als gevolg van het inademen van gifstoffen, zegt directeur luchtvaart van de inspectie Edwin Griffioen donderdag in het televisieprogramma Zembla. Zembla meldde drie jaar geleden dat door olielekkage in de motor passagiers en bemanning van vliegtuigen gifstoffen inademen.

Het gaat om tcp's, zogeheten organofosfaten. Hoogleraar toxicologie van de Universiteit Utrecht Martin van den Berg zegt dat tcp een 'erg giftige stof' is. "Ze hebben dezelfde eigenschappen die je ook terugvindt bij bestrijdingsmiddelen en bepaalde zenuwgassen."

Geschrokken

Kamerleden reageerden destijds geschrokken, maar volgens toenmalig minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) was er geen reden tot zorg. Onder het vliegend personeel neemt de onrust juist toe, stelt Zembla donderdag. Nog steeds zouden geregeld vliegtuigen terugkeren omdat er een ondraaglijke stank in de cockpit en de cabine is.

Griffioen zegt dat er vanaf 2007 97 meldingen waren van stank, waarbij er mogelijk een relatie is met olie. Dat passagiers of bemanningsleden onwel werden, kwam 'rond de veertig keer' voor. "Er komt tcp vrij, dat is ook bekend. De vraag is natuurlijk in welke dosering komt dat vrij." De inspectie zegt geen piloten te kennen die zijn uitgevallen als gevolg van blootstelling aan tcp.

De directeur bij de inspectie roept piloten op zich te melden. "Want dan kan ik er iets mee. Als zij vinden dat de vliegveiligheid of hun gezondheid ernstig gevaar loopt, wil ik dat weten." De inspectie, luchtvaartmaastschappij KLM en het ministerie van Infrastructuur en Milieu ontkennen echter dat er een gezondheidsprobleem is.

Miskenning

Neuroloog bij het Medisch Spectrum Twente in Enschede Gerard Hageman zegt dat die ontkenning een miskenning van het probleem is. "Ik denk dat er in de loop van de jaren nu zoveel mensen de revue gepasseerd zijn en uitgevallen zijn met echt serieuze klachten, dat we er echt niet meer omheen kunnen", aldus Hageman, die de afgelopen twee jaar 35 piloten onderzocht die kampen met neurologische klachten. Sommige piloten zouden tijdens het vliegen zo ziek worden dat de co-piloot het moet overnemen.

Vliegveiligheid

Volgens directeur Steven van der Heijden van luchtvaartmaatschappij Arkefly is de vliegveiligheid in het geding. "Er zijn gevallen bekend van vermoedelijke hoge concentraties van oliedamp, zodanig dat vliegers maar nauwelijks in staat waren om het vliegtuig te landen. Dat beïnvloedt de vliegveiligheid. Het is in het grootste belang om dat te voorkomen." Ook hij wil dat zieke piloten zich melden. Van der Heijden is voorstander van medisch onderzoek onder het vliegend personeel: "Je wilt niet hebben dat mensen ziek worden of minder in staat zijn een vliegtuig te besturen."

Hageman en Van den Berg willen graag een gedegen gezondheidsonderzoek opzetten, maar volgens Hageman wil KLM niet meewerken. "Tot nu toe was daar weinig behoefte om onderzoek te doen."

Bron: Novum

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy