-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Rond de aarde op zonne-energie

Een Zwitsers team wil rond de aarde vliegen in een vliegtuig dat aangedreven wordt door zonnecellen. Een reis rond de aarde in een vliegtuig dat uitsluitend op zonne-energie vliegt, lijkt nog toekomstmuziek. Maar als het aan het team van het Zwitserse Solar Impulse-project ligt, is het al in 2015 zo ver.

Het Solar Impluse-vliegtuig op zonne-energie maakte al in 2010 een ononderbroken vlucht van 26 uur, waarvan 9 uur in de avond en nacht. In 2012 vloog het toestel van Madrid in Spanje naar Rabat in Marokko: de eerste intercontinentale vlucht in de geschiedenis op zonne-energie, en in 2013 staat een vlucht over de VS op het programma, van San Fancisco naar New York. Twee jaar later volgt de grootste uitdaging: vlucht rond de hele aarde.

De Solar Impulse biedt plaats aan slechts één piloot, maar heeft een spanwijdte van 63,40 meter, hetzelfde als een Airbus A340, waar zo'n 300 passagiers in passen. De Solar Impulse is gebouwd van koolvezels en weegt maar 1,8 ton. Aan de bovenkant van de lange vleugels en het staartroer zitten 11.628 zonnecellen - in totaal zo'n 200 vierkante meter, die stroom leven voor de lithiumaccu's en vier propellers van het toestel.

De motoren leveren gemiddeld 8 pk of 8 kW, wat neerkomt op het motorvermogen dat de gebroeders Wright tot hun beschikking hadden toen ze in 1903 de eerste gemotoriseerde vlucht uitvoerden. De Solar Impulse vliegt gemiddeld 70 km/h.

Voor de missie rond de aarde wordt een nieuwe variant van de Solar Impulse gebouwd. Deze wordt 11 procent groter en krijgt onder meer een grotere cockpit, waardoor de piloot kan gaan liggen tijdens de vluchten van 4 tot 6 dagen.

Dit project maakt gebruik van een aantal nieuwe technieken, onder meer op het vlak van nanotechnologie, en het toestel wordt gemaakt van het lichtste koolvezelmateriaal dat er bestaat.

Bron: Wetenschap in beeld

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy