-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

'Vliegroutes rond Australiƫ meest vervuilend'

Vliegtuigroutes van en naar het Australische continent leiden tot de vorming van relatief veel broeikasgassen. Dat zou blijken uit nieuw wetenschappelijk onderzoek. De lucht in een specifiek gebied boven de Stille Oceaan nabij Australië blijkt vijf keer gevoeliger voor de vorming van het broeikasgas ozon door passerende vliegtuigen, dan de lucht in Europa. Daarnaast overbruggen vluchten van en naar het Australische continent vaak grotere afstanden en zijn de vliegtuigen relatief groot, zodat er meer brandstof wordt verbruikt en meer CO2 vrijkomt.

Troposfeer

Het ontstaan van ozon in de troposfeer - de onderste laag van de dampkring - draagt bij aan de opwarming van de aarde. De Amerikaanse wetenschappers brachten met behulp van een computermodel in kaart in welke gebieden op aarde de lucht het meest vatbaar is voor de vorming van ozon onder invloed van zonlicht en de uitlaatgassen van vliegtuigen. Met name gebieden met nog relatief schone lucht, blijken erg gevoelig voor het ontstaan van het broeikasgas. Een gebied boven de Stille Oceaan, duizend kilometer ten oosten van de Salomonseilanden, spant de kroon. Daar wordt voor elke kilogram uitstoot aan vliegtuiguitlaatgassen ongeveer vijftien kilogram extra ozon gevormd per jaar.

Dramatisch

"Onze bevindingen laten zien dat de schoonste delen van de atmosfeer de meest dramatische reactie vertonen op nieuwe uitstoot", verklaart hoofdonderzoeker Steven Barret op de nieuwssite van het MIT. "Nieuwe uitlaatgassen boven de Stille Oceaan hebben dan ook een relatief groot effect op de atmosfeer." De wetenschappers analyseerden ook de gegevens van 83.000 specifieke vluchten om te bepalen welke vliegtuigreizen tot de meeste ozonvorming leiden.

Atmosfeer

De routes van de tien meest vervuilende vluchten hadden allemaal Australië of Nieuw-Zeeland als begin- of eindpunt. "Er zijn veel studies gedaan naar de totale impact van de civiele luchtvaart op de atmosfeer, maar er is nog weinig kennis over hoe individuele vluchten het milieu kunnen veranderen", aldus Barret. "We kunnen de impact op het klimaat van vliegtuigen misschien al verminderen door routes te kiezen die buiten de gebieden blijven waar de gevoeligheid voor ozonvorming het grootste is."

Bron: Nu.nl

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy