-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Iran Air stuurt laatste 747-100 na 34 jaar met pensioen

TEHERAN - De nationale luchtvaartmaatschappij van Iran, IranAir heeft haar laatste Boeing 747-100 gepensioneerd. Het toestel, EP-IAM, werd op 2 augustus 1979 afgeleverd door Boeing en heeft de afgelopen 34 jaar dienst gedaan bij de Iraanse luchtvaartmaatschappij. Het toestel werd voornamelijk ingezet op vluchten naar Istanbul, Moskou en Mumbai. Vanaf 21 december werd nog twee keer per week naar Bahrein gevlogen. Het vliegtuig werd woensdag overgevlogen van de binnenlandse luchthaven Mehrabad Airport (THR) overgevlogen naar de internationale luchthaven, Iman Khomeini International Airport (IKA), een vlucht van slechts tien minuten.

Iran Air was de laatste luchtvaartmaatschappij die met de Boeing 747-100 vloog. Daarnaast heeft de luchtmacht van Iran nog een klein aantal toestellen in de vloot. Iraanse luchtvaartmaatschappijen vliegen veelal met oude vliegtuigen. Vanwege het kernenergie programma leveren de Amerikanen geen onderdelen aan Iran. Ook verbieden de Amerikanen het gebruik van Amerikaanse apparatuur in andere Westerse vliegtuigen. Hierdoor zijn klassieke vliegtuigen nog steeds waar te nemen in Teheran, zoals de Boeing 707, de 727 en 737-200.

De 747-100 vloog voor het eerst op 9 februari 1969 en werd kort daarna afgeleverd aan Pan American Airways. De 747 wordt nog steeds geproduceerd. Dit is de 747-8 welke wordt gebouwd als passagiers- en vrachtvliegtuig. Ruim 1200 747s in verschillende versies zijn gebouwd.


(C) Natalie Bruggemann

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy