-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Airbus verhoogt capaciteit A320 en A321

Met de introductie van de nieuwe A320NEO wordt ook de capaciteit van het aantal passagiers verhoogd. De afgelopen jaren heeft vliegtuigbouwer Airbus mogelijkheden bekeken om het aantal stoelen langzaam te verhogen van 180 naar 186 en heeft plannen aangekondigd om in het nieuwe toestel bredere evacuatieglijbanen te installeren waardoor dit aantal kan toenemen tot 189. Internationale regelgeving verplicht fabrikanten om een toestel in geval van nood binnen 90 seconden te kunnen evacueren, en bredere glijbanen kunnen leiden tot een lagere evacuatietijd.

De A320 is voorzien van vier grote deuren, waarbij de glijbanen ook dienen als noodvlot. Daarnaast zijn er vier ‘overwing exits’ waarbij passagiers in het middengelegen gedeelte van de romp, via de vleugels het vliegtuig kunnen verlaten. Hoewel deze hoofddeuren volgens Airbus groot genoeg zijn, is er plaats voor verbetering en wordt ook de mogelijkheid bekeken om de deur iets aan te passen. Maar niet alleen op de A320NEO worden grotere glijbanen toegepast. Omdat de vliegtuigbouwer de komende 7 jaar genoeg orders heeft voor de huidige A320, zal ook deze op den duur worden aangepast.

De hogere capaciteit heeft niet alleen invloed op de A320 en de A320NEO, maar ook op de grotere A321, die momenteel maximaal 220 passagiers kan vervoeren. Airbus wil dit aantal, als gevolg van enkele modificaties, opschroeven tot 240, waarbij een extra nooduitgang op de vleugels zal worden ingebouwd. De vliegtuigbouwer biedt luchtvaartmaatschappijen de optie aan om een ruimtebesparende galley te installeren, waardoor extra rijen stoelen kunnen worden geplaatst en zo een 6% bespaarfactor zal opleveren. Wel zal het vliegbereik lager liggen, gezien het hogere gewicht waarmee is gemoeid.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy