-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

KLM stuurt laatste MD-11 met pensioen

SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappij KLM heeft gisteren definitief afscheid genomen van de driemotorige McDonnell Douglas MD-11. Het toestel zal op 11 november nog een drietal rondvluchten boven Nederland uitvoeren en zal dan naar de Verenigde Staten worden overgevlogen, waar het ontdaan zal worden van de belangrijkste onderdelen die zullen worden verkocht. KLM was de laatste luchtvaartmaatschappij dat de MD-11 in passagiersconfiguratie in haar vloot had maar faseerde de afgelopen jaren langzaam maar zeker de vliegtuigen uit. KLM nam het eerste toestel op 8 december 1993 in Long Beach, Californië in ontvangst en was de eerste van tien stuks dat in het blauwe kleurenschema rondvloog naar onder andere Canada, het Caribisch gebied, de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en Afrika.

Twee vluchten die met de MD-11 werden uitgevoerd (uit Montreal en Toronto) werden aan het begin van de D-pier op Schiphol geparkeerd. Tientallen spotters waren extra vroeg naar Schiphol gekomen. De luchthaven had ter gelegenheid hiervoor het panoramadek extra vroeg geopend zodat iedereen een laatste blik kon werpen op dit driemotorige vliegtuig. Beide vluchten waren compleet volgeboekt en sommige passagiers kozen bewust voor een langere route om met dit type te kunnen vliegen. Alle passagiers werden verwelkomt met een gebakje en een glaasje champagne. Bovendien kregen zij een certificaat uitgereikt als bewijs voor deze historische vlucht. 

(C) Lodewijk Oosthoek

(C) Lodewijk Oosthoek

(C) Lodewijk Oosthoek

(C) Lodewijk Oosthoek

Zij verving hiermee de eveneens driemotorige DC-10-30 die in 1972 de vloot kwam versterken en in 1995 de vloot verliet. De MD-11 kon niet alleen meer passagiers vervoeren, het was ook stiller en had een groter vliegbereik dan haar voorganger. De driemotorige MD-11 was erg geliefd bij zowel haar passagiers als bij de bemanningen vanwege haar brede romp en 3-3-3 indeling. In de vloot van KLM was plaats voor 285 passagiers, waarvan 24 in Business Class, 38 in Economy Comfort en 285 in Economy Class. In de vloot van KLM droegen de toestellen namen van bekende vrouwen, hieronder een overzicht:

PH-KCA Amy Johnson
PH-KCB Maria Montessori
PH-KCC Marie Curie
PH-KCD Florence Nightingale
PH-KCE Audrey Hepburn
PH-KCF Annie Romein
PH-KCG Maria Callas
PH-KCH Anna Pavlova
PH-KCI Mother Teresa
PH-KCK Ingrid Bergman

In juli 2012 werd begonnen aan de uitfasering van dit prachtige driemotorige toestel en werden elke paar maanden toestellen naar de Verenigde Staten gevlogen, waar ze zijn ontdaan van de belangrijkste onderdelen. In de laatste maanden van operatie, voerden drie machines uitsluitend vluchten uit naar Montreal en Vancouver. Omdat de MD-11s vrijwel direct na aankomst al uit elkaar worden gehaald, worden op Schiphol de toestellen ontdaan van alle KLM markeringen. Het driemotorige vliegtuig, dan uitsluitend voorzien van een wit met blauwe romp vliegt dan de Atlantische Oceaan voor een laatste landing. Onder andere de motoren worden verkocht om als reserve onderdelen te dienen voor andere luchtvaartmaatschappijen, waaronder het Amerikaanse Federal Express (Fed Ex). Doordat McDonnell Douglas in 1991 is opgegaan in Boeing, wordt een groot aantal reserveonderdelen niet meer geproduceerd, waardoor de sloop van het ene toestel zorgt voor de luchtwaardigheid van een andere machine.

 
  (C) Tim Klokkers

De MD-11, geliefd door zowel de bemanning alsmede de passagiers vanwege de brede romp en de 3-3-3 indeling, zal op 25 oktober voor de laatste keer een commerciele vlucht uitvoeren naar Montreal. De retourvlucht zal de volgende ochtend in Nederland landen waarnaar ze zal worden voorbereid op 11 november. Er staan dan drie speciale rondvluchten boven Nederland gepland waarbij in totaal bijna 600 passagiers voor de laatste keer in een MD-11 kunnen vliegen. Wanneer de laatste vlucht landt op Schiphol, zal het vliegtuig, mogelijk de PH-KCD, binnen enkele dagen naar de Verenigde Staten worden overgebracht. Hiermee eindigt voor KLM een McDonnell Douglas tijdperk, waarmee in begin jaren '30 werd begonnen. 

Het eerste toestel van Douglas, de voorgang van McDonnell Douglas, was een DC-2 en werd verwelkomt in 1934. Deze eendekker met intrekbaar landingsgestel was een nieuwe type passagiersvliegtuig. Niet eerder werden passagiers vervoert in een metalen vliegtuig. Door de aerodynamische vorm konden circa 14 passagiers met een snelheid van 340 kilometer per uur over een afstand van bijna 1800 kilometer worden vervoerd. De daaropvolgende DC-3 was iets groter en werd twee jaar later aan KLMs vloot toegevoegd. 

De daaropvolgende DC-4 werd in 1946 aan de vloot toegevoegd. KLM was een van de zeer weinige luchtvaartmaatschappijen dat met de DC-5 vloog. Deze kwam in 1940 de vloot versterken maar werd een jaar later alweer uitgefaseerd vanwege tegenvallende prestaties. Dit type heeft ook voor de Koninklijke Nederlandsch-Indische Luchtvaart Maatschappij (KNILM) gevlogen. In de jaren '40 werden ook viermotorige propellervliegtuigen aan de vloot toegevoegd. Deze waren voorzien van een drukcabine waardoor hoger kon worden gevlogen. Door de vliegtuigen te voorzien van een interkbaar landingsgestel en grote brandstoftanks, konden verre bestemmingen aanzienlijk sneller, en met minder tussenstops, worden aangevlogen. Deze kenmerkende vliegtuigen, te weten de DC-4, DC-6 en DC-7 werden in 1946, 1948 en 1953 geleverd aan KLM. De laatste van deze machines, een DC-7, verliet in 1966 de vloot. De eerste DC-8 werd in 1960 toegevoegd en dit was het eerste straalvliegtuig voor onze blauwe trots. De maatschappij heeft de afgelopen jaren met verschillende types gevlogen, zoals series 30, 50s en 63. Deze laatste werd ook lange tijd verhuurd aan de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij (SLM) die tussen Paramaribo en Nederland vloog.

Met de introductie van de DC-9 in 1966 werd een duidelijke structuur duidelijk binnen de vloot. De DC-9 werd dan ook in verschillende versies besteld zodat de juiste capaciteit kon worden ingezet op de juiste bestemming. Was er een grotere vraag op een bepaalde dag, dan kon een langere versie met meer stoelen worden ingezet. Een soortgelijk systeem wordt vandaag de dag nog steeds gehanteerd binnen de KLM met de Boeing 737s. De DC-10 kwam in 1972 de vloot versterken. Dit kenmerkende driemotorige vliegtuig bleef tot 1995 in de vloot. Kort hiervoor werden ze al vervangen door de grotere en zuiniger MD-11. Maar ook die dag is ten einde gekomen. Gisteren werd de laatste vlucht naar Amsterdam uitgevoerd. 11 november worden nog drie rondvluchten uitgevoerd. Rond 17 november worden de overgebleven machines naar de Verenigde Staten gevlogen waar de onderdelen worden verkocht en de rest zal worden verschroot.


(C) Tim Klokkers

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy