-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *
TEHERAN - Vrijwel nergens anders in de wereld ligt de gemiddelde leeftijd Van vliegtuigen hoger dan Het geval is in Iran. Vanwege meerdere diplomatieke en politieke redenen mogen En kunnen  luchtvaartmaatschappijen uit Iran niet rechtstreeks zakendoen Met westerse bedrijven, bijvoorbeeld om nieuwe vliegtuigen te kopen of te huren. Maar ook het keveren van reserveonderdelen was tot kort onmogelijk waardoor airlines noodgewongen met klassieke vliegtuigen blijven opereren. De nationale maatschappij uit Iran, Iran Air, stuurde begin dit jaar haar Boeing 747-100 met pensioen en zal op 23 november de laatste vlucht uitvoeren met de Boeing 747SP.
 
De 747SP, waarbij deze twee letters staan voor Special Performance, is een versie die tussen 1974 en 1989 werd gebouwd. Een groot succes was deze versie niet en slechts 45 machines werd geproduceerd. Het vliegtuig werd voornamelijk ingezet op routes waarvoor de 747-100/-200 te groot was, maar de 707 en DC-8 te klein. Ook hadden deze twee vliegtuigen meestal niet het vliegbereik dat de 747SP wel had. 
 
Iran Air zette de 747SP de afgelopen jaren in op vluchten naar ondermeer Kuala Lumpur, Bejing en Moskou. Ook werd het type regelmatig ingezet op binnenlandse vluchten. Speciaal voor fans heeft Iran Air een afscheidsvlucht georganiseerd die op 23 november plaats zal vinden. Iran Air was de laatste luchtvaartmaatschappij die dit type in haar vloot had. In het verleden vlogen ook Qantas, Syrianair, American Airlines, South African Airways, Pan Am, Saudi Arabian en United ermee. Een klein aantal regeringen heeft het toestel in dienst als presidentieel vliegtuig. 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy