-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

737s bij British Airways worden steeds zeldzamer

Luchtvaartmaatschappij British Airways maakt op Europese vluchten vrijwel uitsluitend gebruik van toestellen uit de A320-familie. Het is samen met Air France de enige airline die alle vier de toestellen, de A318, A319, A320 en de A321 in haar vloot heeft. De A318s zijn voorzien van Business Class stoelen en vliegen tussen Londen City en New York. De andere machines worden op bestemmingen door heel Europa ingezet vanaf de thuisbasis London Heathrow. Toen in 1987 de A320 de vloot kwam versterken na de fusie met BOAC, was ook British Airways relatief tevreden over dit nieuwe vliegtuig. Het duurde echter nog tot 2002 voordat British Airways definitief koos voor de A320 na een directe order bij vliegtuigbouwer Airbus.

Voorzien van diverse boordcomputers, fly-by-wire en een bredere romp was het voor passagiers en vliegers een uitstekende kist om te vliegen. Maar op dat moment vloog British Airways met een groot aantal Boeings 727s, 737s en BAC 1-11s. De keuze viel op de Airbus om de vloot te moderniseren en in de loop der jaren werden tientallen machines aan de vloot toegevoegd. Vanuit Heathrow worden vandaag de dag uitsluitend Airbusjes ingezet op Europese bestemmingen, afgezien van een klein aantal vluchten dat met de 767, en in de toekomst met de 787, wordt aangedaan. London Gatwick echter, is een heel ander verhaal.

Hoewel de Britse maatschappij al een deel van de classic Generation 737s heeft vervangen, vliegen er nog steeds heel wat rond. Deze maand worden er drie uitgefaseerd en komen twee, tweedehands A320s de vloot verjongen. In hun vorige jasje vlogen ze voor het Turkse Onur Air. Maar na te zijn voorzien van het nieuwe kleurenschema zal ook het interieur onder handen worden genomen. 

In januari zullen eveneens twee A320s worden toegevoegd, gevolgd door een A320 in februari, twee in maart, een in april, mei en juni. Een aantal zevendrietjes zal naar Victorville worden overgevlogen waar de shredder staat te wachten en het toestel om zal vormen tot schroot. Slechts 19 machines zijn er nu nog in de vloot. Wanneer exact de laatste 737 in British Airways kleuren zal opstijgen en zal worden overgevlogen naar Victorville is nog niet bekend. 

British Airways heeft in het verleden met verschillende versies, in grote aantallen gevlogen. De 737-200 was het belangrijkste toestel, waarvan de maatschappij van 'the Royal Queen of England' er maar liefst 51 in haar vloot had.

Type Aantal
B737-200 51
B737-300 21
B737-400 39
B737-500 13

Vrijwel alle toestellen werden verkocht aan andere maatschappijen. Een aantal 737-200s, 737-300s en 737-400s ging naar Zuid-Afrika waar het in de kleuren van British Airways, maar door Comair Limited, op regionale vluchten worden ingezet. Ook vlogen sommige vliegtuigen voor de Deutsche BA.

Boeing 737-200 British Airways (C) Udo Haafke
(C) Udo Haafke
Boeing 737-300 Deutsche BA (C) Paul Spijkers
(C) Paul Spijkers

 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy