-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

De MD-11 vliegt eruit

Het is donker als de bemanning van de McDonnell Douglas MD-11 de laatste keer de motoren start voor een lijnvlucht.Aan boord bevinden zich tientallen passagiers uit allerlei delen van de wereld die de reis van Montreal naar Amsterdam speciaal hebben geboekt nu dit vliegtuig met de karakteriserende staartmotor uit de KLM- vloot verdwijnt. Langs de startbaan in Montreal staan enkele liefhebbers om haar nog één keer te kunnen fotograferen. In Amsterdam zijn de fans vroeg uit de veren om de driemotorige kist vanaf het Panoramaterras te verwelkomen.

Door: Lieneke Koornstra

Champagne. Gebak. Een certificaat. Aan alles merken de passagiers dat er sprake is van een historisch moment. Speciale omroepberichten van de crew maken duidelijk dat de uitfasering van de MD-11 tevens het einde inhoudt van de 80-jarige samenwerking tussen KLM en de Amerikaanse vliegtuigbouwer. De blauwe maatschappij heeft alle toestellen van Douglas, van DC-2 tot DC-10 in haar vloot gehad, als enige met de DC-5 gevlogen en als laatste met de MD-11 in passagiersuitvoering.

De MD-11 in vogelvlucht

 
1988-2000 Bouw van 200 MD-11s  
10 januari 1990 Eerste proefvlucht van de MD-11 (de opvolger van de DC-10)  
8 december 1993 Eerste MD-11 wordt aan de KLM geleverd  
25 april 1997 Tiende en laatste MD-11 wordt aan KLM geleverd  
1997 Fusie McDonnell Douglas met Boeing  
1998 Fabricage van de laatste MD-11 in passagiersuitvoering  
2000 Fabricage laatste MD-11 in vrachtuitvoering  
2 juli 2012 KLM neemt voor het eerst afscheid van een van haar MD-11s  
25 oktober 2014 KLM voert laatste lijnvlucht uit met de MD-11  
11 November 2014 KLM voert drie afscheidsvluchten uit voor MD-11 fans  
Januari 2015 De laatste, nog in de KLM-vloot aanwezige MD-11 vertrekt naar Amerika voor ontmanteling  

Bas van Leeuwen en Charley Valette, allebei MD-11-gezagvoerder, kennen ‘het elfje’ door en door. “Ze is fantastisch om te besturen”, aldus Van Leeuwen. “Ze heeft een groot zelfoplossend vermogen. Als je haar met de hand vliegt en de bocht inzet, gaat ze vanzelf verder in die bocht.” Valette: “Qua vliegen is het toestel heel erg in balans. De MD-11 verschilt wel wat in haar landingseigenschappen van andere vliegtuigen. Daaraan besteedde KLM veel aandacht tijdens opleiding en herhalingstraining.” De luchtvaartmaatschappij vernoemde haar tien MD-11’s naar een aantal wereldberoemde vrouwen. Daarmee werd de jet het meest vrouwelijke vliegtuig in de vloot. Volgens Valette doet dat ook recht aan het elegante vliegtuig met het stoere uiterlijk. Van Leeuwen spreekt over ‘een mooie, soms nukkige dame die je moet doorhebben en waarmee je respectvol moet omgaan’. Die nukken worden onder meer gekoppeld aan het feit dat de machine bij een betrekkelijk klein probleem gewoon niet wil starten. Ook op andere fronten geeft het toestel blijk van een typisch eigen wil. Valette: “Toen de MD-11 nieuw de fabriek uitrolde, was ze haar tijd ver vooruit. Een tussenvorm van de mechanische en de moderne, volledig computergestuurde besturing. Dat was een omschakeling. Maar als je hieraan gewend bent na de training en de eerste vliegervaring, is het volkomen logisch.” De dame, Audrey Hepburn in dit geval met registratie PH-KCE, blijft er allemaal rustig onder. Ze is versierd met een sticker aan de rechterzijde van haar romp vanwege het 95-jarige bestaan van KLM. De wind heeft ze mee, waardoor de vlucht sneller verloopt dan haar fans lief is.

Beide vliegers zijn erg enthousiast over de ruime cockpit met de grote ramen. Volgens Van Leeuwen kent geen enkel ander vliegtuig die luxe. Valette ervaart het toestel zelfs als zijn tweede huis. “De uitfasering van de 11 betekent niet alleen het einde van een tijdperk”, vertelt Van Leeuwen, “maar ook van een bijzondere divisie in positieve zin. We vlogen op mooie bestemmingen, zoals Lima, Quito en Guayaquil. Doordat de vloot relatief klein was met tien toestellen, kende je veel collega’s en was de sfeer heel vertrouwd.” De laatste maanden werd het toestel alleen nog ingezet op Montreal en Toronto. Daar zagen ze de MD-11 graag komen. Totdat Dreamliners de KLM-vloot komen versterken zullen de Airbus A330 en de Boeing 747-400 op deze bestemmingen vliegen. Voor Van Leeuwen, die naar de jumbo overstapt, is het Canadese tijdperk met het vertrek van de MD-11 dus nog niet helemaal ten einde. Waarom KLM de geliefde ‘Diva’ aan de kant zet? Van Leeuwen: “Verhoudingsgewijs verstookt de MD-11 veel kerosine. De nieuwe generatie vliegt 40% zuiniger en met minder uitstoot. Aan het begin van het straaltijdperk mocht je zonder drie of vier pitten de oceaan niet over. De hedendaagse motoren zijn zo betrouwbaar dat twee ook volstaan.Tel uit je winst, want elke motor vraagt brandstof en onderhoud.”

Door: Lieneke Koornstra

Bron: Supervisionair

Foto is (C) René Paquette

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy