-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Vlucht MH370, een jaar later

"Good night, Malaysian Three-seven-zero’’ dat waren de laatste woorden van de piloten in de B777-200ER, op weg van Kuala Lumpur naar Bejing. Eén minuut voordat vlucht MH370 de Maleisische airspace verlaat en contact moet zoeken met Ho Chi Minh Airport verdwijnt de Boeing met 227 passagiers en 12 bemanningsleden van de radar. Vorig jaar op 8 maart was het begin van een van de grootste vliegtuigmysteries waar ongeveer een jaar later nog steeds geen antwoord op is en misschien ook nooit zal komen. In dit artikel: wat weten we over de verdwijning MH370 en wat kan er mogelijk gebeurt zijn?

Om 00:40 vertrok de Boeing 777 vanaf baan 32R richting waypoint Igari voor de 6 uur durende trip naar Bejing. Na ruim 20 minuten zaten ze op een hoogte van 10.250 feet (3,4 km) en vliegt verder richting het noorden. 1 minuut voor het verlaten van het Maleisische luchtruim verdwijnt het van de radar en reageert het vliegtuig ook niet op oproepen van de luchtverkeersleiders in Kuala Lumpur en Vietnam. De transponder en ACARS (aircraft communication and raporting systeem) worden uitgeschakeld. Vrijwel onmiddelijk beginnen Australië, de VS en China, Malasië te helpen met de zoektocht naar het vliegtuig in een zoekgebied van ruim 100.000 vierkante km. De landen maken haast met zoeken omdat de zwarte dozen kunnen worden begraven door silk in de zee of worden verplaatst door de oceaanstroming.

Later worden 2 passagiers gevonden met gestolen paspoorten, ze worden echter niet aan terrorisme gelinkt. Voor de onderzoekers begint het op een kaping te lijken maar dat lijkt na 9/11 erg onwaarschijnlijk; of was het toch neergestort in de jungle van Indonesië of Thailand?

Op 11 maart maakt de Maleisische regering bekend dat de manoeuvres die het vliegtuig maakte overeenkomt met kaaptheorieën (na het gijzelen een scherpe bocht maken en alle communicatieappratuur wordt uitgeschakeld). Wat ook wordt ontdekt is dat het vliegtuig na het ‘verdwijnen’ nog 7 uur lang richting Antartica heeft gevlogen. Diverse teams onderzochten een soort ‘ontzichtbare pings’ die werden uitgezonden door de ACARS. Maar als er een kaping plaats vond, konden de piloten altijd nog een noodfrequentie uitzenden of transponder code voor kaping (7500) gebruiken. Het radiocontact wijst allemaal uit dat MH370 niet werd gekaapt.

Brand aan boord kan alle electronica uitschakelen. Wat blijkt uit de vrachtbrief, is dat er een potioneel gevaarlijke lading was welke bestond uit 221 kilo ontvlambare lithium ion-batterijen. Brand kan ook wijzen op de scherpe bocht (om terug te gaan naar de luchthaven) en het uitvallen van systemen. 

Er kan ook verwarring zijn ontstaan in de cockpit omdat er twee systemen uitvielen en de hoogtemeters niet meer in de gaten konden worden gehouden; dit lijkt zeer onwaarschijnlijk omdat een B777 een van de modernste passagiersvliegtuigen is en verschillende back-up systemen heeft.

Als laatste mogelijkheid kan de luchtdruk zijn weggevallen waardoor de piloten niet hun werk meer konden doen. Op 10.700 m hoogte is kan een gemiddeld persoon slechts 30 tot 60 seconden helder nadenken voordat hoogteziekte optreedt. Wanneer het vliegtuig doorvloog tot de tanks leegwaren, circa 7 uur na het opstijgen, kan het met een neerwaartse spiraal zijn neergestort in zee.

Dit zijn alleen complottheoriën er zijn er nog meer maar dit waren de paar waarvan wij dachten dat het de meest waarschijnelijk zijn. 

Misschien weten we nooit exact wat er is gebeurd tijdens vlucht MH370.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy