-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Steeds minder Airbus A340s in de lucht

Het succes waarop Airbus hoopte toen zij de viermotorige Airbus A340 lanceerde werd niet wat ze had verwacht. Toch wist de Europese fabrikant in de 20 jaar van productie zo'n 377 machines te verkopen in vier versies. Het begon allemaal met de A340-200 in 1991 maar door de korte romp konden slechts 265 passagiers plaatsnemen. Het werd geen succes en slechts 28 machines rolden van de productielijn. Al snel werd de romp verlengd en werden een klein aantal modificaties toegepast waardoor de A340-300 ontstond. Met een capaciteit van bijna 300 passagiers en een vliegbereik van ruim 12.500 kilometer was de A340-300 een veel beter ontwerp en toestel. Ze werd dan ook door een groot aantal verschillende maatschappijen besteld waaronder Lufthansa, LAN Airlines, China Eastern Airlines, Swiss International, SAS en Finnair. Ook werden er modificaties aangebracht voor een groter vliegbereik (A340-300E en A340-300X). Met maar liefst 218 geleverde machines was de -300 versie verreweg de meest succesvolle. 

In 2002 kondigde Airbus een nieuwe variant aan, de A340-500. Toen het eerste toestel werd geleverd, werden verschillende records gebroken. Nooit eerder werden passagiers over zo'n grote afstand non-stop gevlogen. Singapore Airlines introduceerde het toestel op een non-stop vlucht, voorzien van uitsluitend Business Class stoelen op de vlucht van Singapore naar New York. Dit was lange tijd de langst non-stop vlucht ter wereld, en voer over een afstand van ruim 15.000 kilometer. Deze vlucht duurde bijna 19 uur. Later verlengde Airbus de romp waardoor de A340-600 ontstond. Deze 'sigaar' is langer dan de A340-600 en was de enige in z'n klasse. Althans, totdat concurrent Boeing de 777-300ER introduceerde. Dit type kon iets meer passagiers vervoeren over dezelfde afstand maar had slechts twee motoren en was dus aanzienlijk zuiniger in verbruik. Ook luchtvaartmaatschappijen zagen dit en de productie werd na 97 vliegtuigen gestaakt. 

Hoewel de geleverde A340-500s/A340-600s relatief nieuw zijn, worden ze in grote mate vervangen door andere vliegtuigen. Alleen al in de afgelopen 14 dagen faseerden Virgin Atlantic (A340-300), Emirates (A340-500) en Thai Airways International (A340-600) het toestel uit. Virgin Atlantic is bovendien bezig om haar A340-600s te vervangen door de Dreamliner. En ook over twee weken zal er opnieuw een luchtvaartmaatschappij afvallen die met dit kenmerkende toestel operereert, namelijk LAN Airlines. De A340-300 wordt momenteel nog ingezet op de vlucht naar Australie, maar dat is op 17 april einde verhaal. Dan zal de nieuwe 787-9 de vlucht overnemen. Ook China Eastern is druk in de weer om de kleine vloot A340s uit te faseren.

Op Schiphol worden vluchten uitgevoerd met uitsluitend A340-300s, dit zijn Surinam Airways en China Airlines. Deze laatste zal volgend jaar de eerste A350 in gebruik nemen waarna deze viermotorige vliegtuigen snel met pensioen zullen worden gestuurd.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy