-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Vanaf volgende week centrale security op Schiphol

Schiphol gaat de passagiers anders controleren. De vele tientallen controlepunten aan de gates vervallen. In plaats daarvan kent de luchthaven vanaf 3 juni vijf grote centrale controlepunten waar passagiers door de beveiliging moeten. ''Het comfort aan de gate verbetert', zei Schiphol-topman Jos Nijhuis woensdag. "Het securityproces wordt veel prettiger. 'Security as a service', noemen we dat." Het vliegveld was afgelopen twee jaar bezig met de ingrijpende verbouwing, die 400 miljoen euro kostte. Voor de centrale beveiligingspunten is de ruimte op Schiphol met 45.000 vierkante meter uitgebreid. Zo is in twee vertrekhallen een extra verdieping gebouwd. Van de verbouwing profiteren vooral passagiers die vliegen naar landen buiten Europa. Die moesten na de paspoortcontrole en een verblijf in de tax-freezone bij de gate weer in de rij staan voor de beveiligingscheck.

De overstap voor reizigers uit "veilige landen" wordt gemakkelijker, zoals de VS en het Verenigd Koninkrijk. Zij hoeven bij een transfer op Schiphol niet opnieuw een controle te ondergaan. De centrale beveiligingspunten zijn ingericht met veel hout en natuurlijke materialen om reizigers op hun gemak te stellen. Ook werkt de luchthaven met 'neutraliserende' geuren en geluiddempende effecten bij de controles. "We willen het zo aangenaam mogelijk maken", verklaart Ron Louwerse, directeur veiligheid op Schiphol. "Dus geen industrieel grijze tafeltjes."

Het controleren van passagiers en handbagage moet straks maximaal tien minuten duren. Reizigers in business class zijn maximaal vijf minuten kwijt. Schiphol is ook bezig met nieuwe scanapparatuur, waardoor in de toekomst laptops en vloeistoffen in de koffer of de tas kunnen blijven zitten. De luchthaven belooft verder dat de punctualiteit zal toenemen. Door steeds groter wordende vliegtuigen zaten steeds grotere groepen passagiers opgehoopt in een soort aquarium bij de gate, die daar net door de beveiliging waren geweest. Louwerse: "De kans op vertragingen was groter en we moesten meer controles doen met minder mensen." In de nieuwe situatie is zo'n 20 procent minder beveiligingscapaciteit nodig.

KLM-passagiers kunnen vanaf 3 juni later boarden voor de vluchten die vertrekken vanaf Schiphol, omdat er bij de gates geen beveiligingscontrole meer plaatsvindt. Daardoor gaat het hele proces sneller. Ook komen er bij alle gates aparte SkyPriority-lanes, waar dat nu maar bij enkele gates het geval is. Dat heeft KLM aan Zakenreis laten weten.De glazen ‘hokjes’ bij de gates zullen vanaf die datum geleidelijk plaats maken voor een wachtgebied met meer zitgelegenheid en meer comfort voor de passagiers, zo stelt KLM in het vooruitzicht.

De centrale security-filters komen boven de vertrekhallen 2 en 3 en krijgen dezelfde uitstraling als bij vertrekhal 1, waar de centrale security al enkele maanden geleden is ingevoerd. Er komen bij de gates nieuwe servicebalies, dichter bij de gatedeur. "Voor een snellere doorstroming," aldus KLM. Passagiers waarvan iets nog niet in orde is met de boarding pass, worden doorgestuurd naar een servicelane langs de balie. "Daarna hoeft de passagier niet terug in de rij, maar kan direct boarden." Doordat de beveiligingscheck bij de gates komt te vervallen, krijgen de gates een open structuur. "Dat scheelt tijd en biedt meer vrijheid."

Bron: Nu.nl en Schiphol.nl

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy