-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Airbus verhoogd aantal stoelen in de A380

Airbus gaat het aantal stoelen in haar A380s mogelijk verder verhogen, dit meldt Flightglobal. De fabrikant kwam vorig jaar al met een ingenieuze oplossing door de configuratie van 3-4-3 op het lower deck te verhogen naar 3-5-3 zonder dat dit ten koste gaat van de stoelbreedte. Door de vloer van de A380 iets aan te passen, kan er vrij gemakkelijk een extra stoel per rij worden geplaatst. Maar nu wil de fabrikant ook een gedeelte van de crew rest opofferen wat een extra rij stoelen zou gaan opleveren. De crewrest is een slaapplaats voor de bemanning die tijdens lange vluchten moeten rusten. Doordat bemanning verplicht is na een x aantal uren werk te rusten, zijn de meeste longhaul vliegtuigen uitgerust met zo'n slaapplaats.

De A380 heeft gemiddeld zo'n 22 bemanningsleden aan boord en airlines zijn verplicht per 50 passagiers één cabin attendant toe te wijzen. De superjumbo heeft vanwege het grotte aantal cabineleden twee van deze crewrests. Maar, zegt Airbus, door de voorste en achterste crewrest te combineren en de voorste iets te vergroten, zouden er extra rijen stoelen kunnen worden geplaatst. De voorste crewrest ligt direct achter de cockpit, en deze zou naar beneden kunnen worden uitgebreid, richting het vrachtruim. Airbus claimt dat de indeling van de A380 (gemiddeld 544 stoelen) 23% extra zou opbrengen vergeleken met Boeings nieuwe 777X-9 (291 stoelen).

Fabrikant Airbus heeft nog geen namen van luchtvaartmaatschappijen bekend gemaakt die interesse hebben in deze optie, die vanaf 2017 beschikbaar zal zijn. Luchtvaartmaatschappij Emirates uit de Verenigde Arabische Emiraten en verreweg de grootste klant van de A380, wordt echter als grote kanshebben gezien. De maatschappij, die momenteel al met ruim 60 van deze toestellen vliegt, heeft aangegeven een aantal van haar superjumbos om te willen bouwen naar twee klassen (Business en Economy) tegenover de huidige drie (First, Business en Economy). Hierdoor zou het aantal stoelen toenemen van 517 naar ruim 600. Emirates wil deze high density A380s inzetten naar bestemmingen die weinig slots beschikbaar hebben (zoals Londen) maar ook naar steden met een hoog aantal frequenties per dag. 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy