-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Airbus van start met assemblage grote rompsecties A350-1000

HAMBURG/SAINT-NAZAIRE - Minder dan een jaar geleden leverde vliegtuigbouwer Airbus de eerste A350 aan Qatar Airways. Inmiddels hebben twee luchtvaartmaatschappijen dit type in ontvangst genomen en neemt de derde, Finnair, volgende maand de eerste A350 in ontvangst. Airbus is nu ook begonnen aan het assembleren van de eerste A350-1000. Dit type is langer dan de A350-900 en kan hierdoor meer passagiers vervoeren. Vanuit diverse fabrieken worden romponderdelen gefabriceerd, die vervolgens per boot, vliegtuig of over het land naar de assemblagefabriek in Toulouse worden gebracht. Premium Aerotec heeft inmiddels al een neussectie overgedragen aan Airbus in Hamburg, waar het op transport naar Saint-Nazaire zal gaan. Stelia Aerospace heeft al een rompsectie geleverd. Deze twee grote onderdelen zullen vervolgens per Airbus Beluga naar Toulouse worden gevlogen. 

Naar verwachting zal begin 2016 worden begonnen aan de volledige assemblage in Toulouse. De eerste vlucht zal halverwege 2016 plaatsvinden. In het tweede kwartaal van 2017 moet de eerste A350-1000 aan Qatar Airways worden geleverd, een van de negen klanten. Op dit moment zijn er 169 vliegtuigen besteld door onder andere British Airways/Iberia, Qatar Airways, Etihad Airways, Cathay Pacific, United, Japan Airlines, Asiana Airlines en Air Caraibes.

De A350-1000 is met z'n 74 meter lengte, ruim 9 meter langer dan het basismodel. Het toestel heeft een capaciteit van ongeveer 366 passagiers in drie klasses en een vliegbereik van bijna 15.000 kilometer.

 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy