-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

A320 prototype gaat met pensioen

TOULOUSE - Airbus' allereerste A320 is met pensioen. Het bijna 30 jaar oude vliegtuig vloog voor het eerst op 22 februari 1987 en was in de loop der jaren een belangrijk platform voor verbeteringen. Zo werden tal van upgrades in software en verbeteringen aan de aërodynamica toegepast op MSN0001. Zo was het toestel enkele jaren geleden uitgerust met sharklets, voordat deze optie standaard werd op alle toestellen die nu worden geleverd.

Toen de eerste vlucht in 1987 werd gemaakt, was de A320 revolutionair. Nog niet eerder was er een narrowbody met een fly-by-wire besturing. Bovendien was de kenmerkende yoke vervangen door een sidestick. In vele opzichten was de A320 anders. Slechts enkele jaren na de eerste vlucht werd de A320-100 voorzien van de kenmerkende driehoekige vleugeluiteinden. Deze verlaagden de weerstand en hadden dus een positieve invloed op het vliegbereik. Al snel werd deze optie standaard en ging Airbus over tot de productie van de verbeterde variant: de A320-200. Slechts een handvol toestellen uit de -100 serie zijn gebouwd en geleverd aan Air Inter (later Air France) en British Caledonian (later British Airways).

De afgelopen jaren hebben verbeteringen aan onder andere de motoren ervoor gezorgd dat de prestaties blijven verbeteren. Zo was het bereik van de A320 in 1991 nog zo'n 3440 km wanneer 150 passagiers werden vervoerd. Vandaag de dag is het vliegbereik van een A320 met sharklets zo'n 6100 km. Vanwege het gigantisch aantal verbeteringen dat ook is aangebracht aan het prototype, en zij dus een stuk minder efficiënt is dan een productie A320, wordt MSN1 gepensioneerd. Ze wordt vervangen door MSN6101, een A320NEO. Het eerste prototype zal waarschijnlijk worden geplaatst in Airbus' museum in Toulouse.

Een laatste vlucht werd gisteren gemaakt. Na een fly-by, vergezeld door een A320NEO en een A321NEO landde het vliegtuig kort erna voor de laatste keer in Toulouse.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy