-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Airbus van start met assemblage eerste A330NEO prototype

TOULOUSE - Airbus is begonnen aan de assemblage van de eerste A330NEO. De afgelopen maanden werden al meerdere hoogtepunten bereikt, zoals het afronden van het staartstuk en de vleugels. Rompdelen, de vleugels, het hoogteroer en onder andere de staart worden in 'station 40' samengevoegd. 

De A330NEO bestaat uit de A330-800 (gebaseerd op de A330-200) en de grotere A330-900 (gebaseerd op de A330-900). Het toestel is zo'n 14% zuiniger in gebruik dan vergelijkbare toestellen. Het vliegbereik zal rond de 12.100 km liggen bij de A330-900. De kleinere -800 heeft een actieradius van bijna 14.000 km.

Een groot voordeel voor klanten zijn de grote overeenkomsten. Airbus zegt dat het toestel 95 tot 99% hetzelfde is als de huidige generatie A330s. Hierdoor is het voor vliegers en onderhoudspersoneel gemakkelijker om gecertificeerd te zijn op beide types. 

Bij de ontwikkeling van dit type zijn enkele aerodynamische aspecten van de A350 overgenomen. Zo is de vleugel vrijwel identiek aan de A350 en zal de A330NEO dezelfde karakteristieke vleugeluiteinden krijgen. In tegenstelling tot de 'huidige' A330, kan de A330NEO alleen worden aangedreven door motoren van Rolls-Royce, namelijk de Trent 7000.

Andere aanpassingen zijn de vernieuwde cabine die gebruik maakt van LED-verlichting en veel grotere bagagebakken heeft. 

Tot dusver zijn 186 NEOs besteld door tien klanten: Air Asia (66), Delta (25), Air Lease Corp (25), CIT Group (15), Avolon (15), TAP Air Portugal (14), Garuda Indonesia (14), Hawaiian (6) en Arkia (4). 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy