-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Wat is de A, B, C en D-check bij een vliegtuig?

Net als bij een auto moet een vliegtuig ook gecontroleerd worden of alles nog goed werkt. Dit gebeurd dagelijks al, voordat een vlucht begint. Maar naast deze dagelijkse checklists zijn er nog tal van andere checks. Wat zijn nou de verschillende “checks” die een vliegtuig ondergaat?

Wat houdt een check in?

De onderhoud checks zijn periodieke inspecties die gelden voor elk commercieel/civiel vliegtuig. Deze wordt gedaan na een bepaalde tijd of als het vliegtuig een bepaald aantal uur heeft gevlogen. Voor de militaire vliegtuigen geldt een soortgelijk onderhoudsprogramma, maar kan op sommige punten afwijken.

De regels voor het inspectieprogramma worden door de luchtvaartinstanties (FAA in de Verenigde Staten, EASA in Europa, etc.) opgesteld en hier moeten touroperators en luchtvaartmaatschappijen zich aan houden. Elke maatschappij stelt een CAMP (Continous Airworthiness Maintenance Program) dat opgenomen wordt in de Operation Specification van het vliegtuig. In de CAMP wordt opgenomen wat standaard gecontroleerd moet worden en wanneer er grondig gecontroleerd moet worden. Bij grondige controle wordt er vaak verwezen naar de verschillende “checks” die gedaan worden. Dit gebeurd in de volgende volgorde: A check, B check, C check en/of D check. De A en B check zijn lichtere controles terwijl de C en D check als zwaardere checks wordt beschouwen.

Airliners.net - Gleb Osokin

Dagelijkse check

De dagelijkse check is bekend onder verschillende namen: pre-flight check, post-flight check, etc. Deze check houdt in dat er van buiten goed wordt gekeken of het vliegtuig niet beschadigd is. Hierbij wordt het logboek geraadpleegd om te kijken of alles correct is uitgevoerd. Deze check wordt elke 24 tot 60 uur uitgevoerd.

A Check

De A check wordt uitgevoerd elke keer als een vliegtuig tussen de 500 en 800 uur heeft gevlogen. Per vliegtuigtype kan het verschillen wanneer de check wordt gedaan. Bij het ene type wordt bijvoorbeeld het aantal start en landingen bekeken, terwijl bij een ander vliegtuig het aantal vlieguren geldt. De A check wordt doorgaans gedurende de nacht aan de gate uitgevoerd. Onderdeel van deze check is het visueel vast stellen dat het vliegtuig niet beschadigd is, geen onderdelen mist en er geen corrosie optreedt. Het zuurstof systeem wordt gecontroleerd, evenals de noodverlichting.  

B Check

Elke drie tot zes maanden wordt de zwaardere B check uitgevoerd. Waarbij de A check in een nacht kan gebeuren, duurt de B check meestal tussen de één en drie dagen en wordt deze gedaan in een vliegtuighangaar.  

C Check

De C check wordt ongeveer elke 15 a 21 maanden of na een bepaald aantal vlieguren uitgevoerd. Deze tijdsperiode moet voldoen aan de eisen van de vliegtuigbouwer en kunnen dus verschillen per vliegtuigtype. De C-check is zwaarder als de B-check aangezien het gehele vliegtuig geïnspecteerd wordt. In die periode van ongeveer 3 tot 5 dagen wordt het vliegtuig uit dienst gehaald en mag deze de lucht niet in. De A en B check komen hier wederom aan bod, alleen worden hier een aantal andere checks aan toegevoegd. 

Airliners.net - Gleb Osokin

Airliners.net - Gleb Osokin

D Check

De D-check is verreweg de zwaarste check voor een vliegtuig. Bij deze check wordt het vliegtuig grondig gecontroleerd en dit gebeurd ongeveer elke 5 a 6 jaar. Het gehele vliegtuig wordt binnenstebuiten gekeerd en nagenoeg helemaal uit elkaar gehaald voor inspectie. Het kan voorkomen dat de verf verwijderd wordt om de romp van het vliegtuig grondig te onderzoeken. De D-check kan tussen de 3 weken en 2 maanden duren, afhankelijk van welk type vliegtuig en hoeveel monteurs beschikbaar zijn.  

Tijdens de D-check worden de stoelen, vloeren, muren, plafonds, de galley, toiletten en dergelijke verwijderd van het vliegtuig en worden grondig onderzocht. Het vliegtuig wordt nagenoeg gestript. Vervolgens controleren de monteurs het vliegtuig op metaalmoeheid en corrosie. Het kan dus voorkomen dat hele secties van het vliegtuig (bijvoorbeeld het landingsgestel, hydraulische systemen en motoren) vervangen worden. Ook worden er monsters van de brandstof en de hydraulische vloeistoffen genomen. Deze worden naar een laboratorium gestuurd en getest op de aanwezigheid van micro organisme. Deze mogen namelijk niet voorkomen in de brandstof omdat dit tot corrosie kan leiden van de brandstoftank. Tevens kunnen de brandstofmeter aangetast raken waardoor de piloten niet de juiste informatie krijgen over hoeveel brandstof er nog is.

Niet alleen het interieur en exterieur van het vliegtuig worden gecontroleerd, ook de veiligheidsuitrusting (zwemvesten en noodverlichting) worden getest en indien nodig vervangen. Ook wordt het zuurstof systeem in de passagierscabine getest of deze goed werkt.  

Niet altijd een tweede D-check

Aangezien de D-check een verschrikkelijk dure onderhoudsbeurt is, plannen de luchtvaartmaatschappijen (met een grote vloot) dit jaren van te voren. Vaak komt het voor dat oudere type vliegtuig uit gefaseerd worden voordat ze een tweede D-check ondergaan. Dit heeft te maken met de kosten van de check die niet opwegen tegen de prijs van een nieuw vliegtuig. Nadat dit alles goed is bevonden wordt het vliegtuig weer in elkaar gezet. Onderdelen worden vervangen of gerepareerd. Tijdens de D-check kan het vliegtuig ook worden voorzien van nieuwe stoelconfiguratie of kan de gehele cabine aangepast worden. Vervolgens kan het vliegtuig weer een jaar of 5 mee voordat het aan een volgende D-check onderworpen wordt of wordt het vliegtuig eerder uit gefaseerd?

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy