-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Ook de Dreamliner heeft vertraging

Het lijkt erop dat Airbus niet de enige was die grote problemen had met een nieuw vliegtuig. Ook bij de grote concurrent aan de andere kant van de Atlantische Oceaan gaat ook niet alles volgens de planning. Het begon allemaal met een paar dagen vertraging, gevolgd door een half jaar en alsof dat niet genoeg is hebben specialisten (één hiervan is de Amerikaan Goldman Sachs) gemeld dat er opnieuw een zware tegenslag op de loer ligt. De eerste Dreamliner zou in 2008 worden afgeleverd, maar dit werd na de vertraging van een half jaar verschoven naar eind 2008. Verwacht wordt nu dat het eerste vliegtuig pas in het derde kwartaal van 2009 aan de launch customer All Nippon Airways wordt geleverd.

De druk groeit traag maar gestaag binnen de Amerikaanse vliegtuigproducent. Maar hier is genoeg reden voor: met bijna 900 bestellingen is de Dreamliner nu al een groot succes zonder dat er ook maar één vliegtuig nog maar heeft gevlogen. Volgens Goldman zal de eerste B787 pas in juni voor het eerst de systemen testen, drie maanden later dan gepland. Ook dit zal verder vertraging opleveren. Ook zegt hij dat er enige vertraging is bij de levering van de frames van productievliegtuigen waardoor opnieuw drie maanden vertraging wordt veroorzaakt.

"Boeing onderschat de hoeveelheid tijd en werk die de Dreamliner nodig heeft vanwege de grote hoeveelheid nieuwe materialen en methodes die worden toegepast" aldus Goldman. Hij doet verder geen uitspraak over afleveringen voor vliegtuigen die pas laat zijn besteld, maar ook hierover heeft hij de twijfels over wat Boeing beweert. Ook moet de vliegtuigbouwer uitgaan van lagere productiegetallen: van 80 tot 50 per jaar.

Vorige week nog meldde het Britse luchtvaartmagazine Flightglobal dat Boeing ook twijfelt over de productie van de B787-300, een versie die geschikt is voor kortere afstanden. Door de grote problemen wil de bouwer zich eerst richten op de afleveringen van de B787-800 en de iets langere B787-900 en niet op de B787-300 die slechts door twee maatschappijen is besteld (All Nippon Airways en Japan Airlines). Japan Airlines zegt nog geen nieuwe afleveringsdatum te hebben gekregen maar stapt niet af van de B787-300: dit vliegtuig heeft een kleinere spanwijdte wat handig is voor de overvolle Japanse vliegvelden. Boeing zegt druk bezig te zijn met inlichten van klanten over de nieuwe afleveringsdata.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy