-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Chartermaatschappijen versus lijndiensten

Er zijn verschillende soorten maatschappijen. Zo bestaan er de conventionele luchtvaartmaatschappijen die vaste lijndiensten uitvoeren, maar ook luchtvaartmaatschappijen die naast deze vaste vluchten, vliegtuigen verhuren aan andere maatschappijen. Dit heet charteren. Het kan ook zo zijn dat een bedrijf – denk hierbij aan een reisbureau – een vlucht als het ware “overneemt”. Het belangrijkste verschil is dus het feit dat bij een maatschappij die alleen lijnvluchten uitvoert, geen vliegtuig valt in te huren. Luchtvaartmaatschappijen die chartervluchten uitvoeren zijn over het algemeen prijsvechters, die naast de standaard inkomsten extra bijverdienen door een vliegtuig (tijdelijk) te verhuren.

Boeing 737-700 van KLM

Boeing 737-800 van transavia.com

Elke maatschappij heeft een bepaald doel waarbij verschillende soorten passagiers horen. Zo hebben conventionele lijndienstmaatschappijen veel vaste klanten onder bedrijven. Hierdoor wordt een groot aantal vluchten vooral bezet door zakenmensen. Zij willen snel van locatie A naar B en maken gebruik van de incheckzuilen en de irisscans om door de douane te komen. Ze hebben vrijwel nooit een voorkeur voor stoel en dragen slechts een aktetas en/of laptop met zich mee. Tijdens zomermaanden hebben dit soort maatschappijen een kleine hoeveelheid extra passagiers te vervoeren. Lijndienstmaatschappijen maken namelijk weinig gebruik van acties in samenwerking met reisbureaus en hotels. Dit in tegenstelling tot chartermaatschappijen die er vaak alles aan doen om extra passagiers binnen te halen.Zij adverteren dusdanig veel dat mensen de advertenties niet kunnen mijden, de foto’s zien en een vlucht boeken, vaak in combinatie met een verblijf in een hotel. Prijsvechters halen dus vooral toeristen binnen. Maar ook prijsvechters worden vaak druk bezocht door zakenmensen, dit om een heel andere reden. Prijsvechters hebben over het algemeen strakkere tijden waardoor minder vliegtuigen nodig zijn. Vaak zitten tussen aankomst en vertrek slechts 45 minuten. Prijsvechters bieden vaak, in tegenstelling tot normale luchtvaartmaatschappijen, vaak meerdere vluchten per dag aan. Hierdoor kunnen zakenmensen ’s morgens met de maatschappij naar B vliegen, terwijl zij ’s avonds met dezelfde maatschappij weer terug naar A vliegen. 

Wat echter wel weer in het voordeel bij conventionele maatschappijen is, is het feit dat zij vaak nauw samenwerken met andere luchtvaartmaatschappijen. Zo heeft KLM bijvoorbeeld zogenaamde codeshare vluchten met Air France, Alitalia, Lufthansa, NWA, United en ga zo maar door. Een codeshare vlucht houdt in dat je een vlucht bij KLM boekt, maar deze kan worden uitgevoerd door een andere maatschappij, bijvoorbeeld Lufthansa. Op Nederland 1, op de aankomsttijden van Schiphol staan soms meerdere vluchtnummers die van hetzelfde vliegveld zijn vertrokken en op hetzelfde tijdstip zijn gearriveerd, dit is een voorbeeld van zo’n codeshare vlucht.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy