-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

De Nederlandse traumahelikopters

Nederland heeft de beschikking over zes zogenaamde traumahelikopters. Alle zes helikopters hebben een Nederlandse registratie. Tot maart 2010 was lifeliner 4 (regio Noord) een samenwerking tussen de ANWB en het Duitse ADAC. Dit toestel droeg de registratie D-HSAN (zie einde van deze pagina). Alle Nederlandse helikopters zijn eigendom van de ANWB, die in de afdeling Mobile Medical Assistance (Mobiel Medische Assistentie) zijn ingedeeld. Van deze zes machines dienen twee als reserve.  Alle helikopters hebben elk een eigen gebied vanwaar wordt geopereerd. De helikopters beschikken over een eigen bemanning, chirurgen, artsen en dergelijke. Zogenaamde MMA auto's rijden altijd direct naar een ongeval toe waar de traumahelikopter ook zal landen. Vooralsnog is alleen Lifeliner 3 24/7 inzetbaar. De andere helikopters zijn beschikbaar vanaf 7.00 tot ongeveer 20.00 uur in verband met geluidsoverlast. Men probeert nog altijd deze beperkingen op te heffen.

De MMA beschikt over zes helikopters van het type EC-135. Deze tweemotorige helikopter wordt gevlogen door twee piloten en biedt daarnaast nog plaats aan twee of drie artsen en één brancard. Met een kruissnelheid rond de 260 km/u, kan een afstand van maximaal 720 kilometer worden afgelegd. Om binnen vijftien tot twintig minuten bij een ongeval te kunnen zijn, is Nederland opgedeeld in vier regio's. In de grensgebieden werkt de MMA samen met de Duitse ADAC en de Belgische MUG.

Lifeliner 1

Registratie: PH-EMS (EC-135 T2)
Serienummer: 0374
Bouwjaar: 2004
Datum van aflevering: 3 december 2004
Gestationeerd in/op: VUmc Amsterdam
Primair inzetgebied:
  • Noord-Utrecht
  • Noord-Holland
  • Flevoland
  • Texel
Extra informatie: De eerste lifeliner 1 werd in 1995 afgeleverd en is de eerste traumahelikopter in Nederland. In 2004 verving de PH-EMS de Bo-105 (PH-KHD).

Lifeliner 2

Registratie: PH-ULP (EC-135 T2)
Serienummer: 0376
Bouwjaar: 2004
Datum van aflevering: 16 december 2004
Gestationeerd in/op: Rotterdam The Hague Airport
Primair inzetgebied:
  • Midden- en Noord-Zeeland
  • Zuid-Holland
  • Zuid-West Utrecht
  • Noord-Brabant (regio west)
Extra informatie: Verving op 30 januari 2005 de Bo-105 (PH-KHE).

Lifeliner 3

Registratie: PH-ELP (EC-135 T2)
Serienummer: 0370
Bouwjaar: 2005
Datum van aflevering: 3 februari 2005
Gestationeerd in/op: Vliegbasis Volkel
Regio en inzetgebied:
  • West-Gelderland
  • Limburg (regio noord)
  • Noord-Brabant (regio west uitgezonderd)
  • Zuid-Oost Utrecht
Extra informatie: De lifeliner 3 was de eerste van de vier Nederlandse lifeliners die in het donker mocht vliegen. Sinds februari 2011 hebben alle lifeliners toestemming hiervoor. In 2005 verving de PH-ELP de MD-900 (PH-RVD).

Lifeliner 4

Registratie: PH-MMT (EC-135P2)
Serienummer: 0871
Bouwjaar: 2009
Datum van aflevering: 21 maart 2010
Gestationeerd in/op: UMCG Groningen
Regio en inzetgebied:
  • Drenthe
  • Friesland
  • Groningen
  • Noord-Overijssel
  • Waddeneilanden (uitgezonderd Texel)
Extra informatie: De Duitse ADAC is de eigenaar van de helikopter en voert vluchten uit in samenwerking met de ANWB. De ADAC zorgt voor de helikopter, de ANWB-MAA zorgt voor de operationele zaken. In 2010 verving de PH-MMT de D-HSAN.

Reserve 1

Registratie: PH-MAA (EC-135 T2+)
Serienummer: 0532
Bouwjaar: 2007
Datum van aflevering: 23 februari 2007
Gestationeerd in/op: Lelystad
Regio en inzetgebied:
  • Zuid Nederland
  • Limburg
  • Noord-Brabant
  • Gelderland
Extra informatie: Reserve helikopter

 

Reserve 2

Registratie: PH-HVB (EC-135 T2+) -
Serienummer: 0811
Bouwjaar: 2009
Datum van aflevering: 2009 (datum onbekend)
Gestationeerd in/op: Lelystad
Regio en inzetgebied:

Onbekend

Extra informatie: Reserve helikopter

 

PH-SHF (oude Lifeliner 4)

Registratie: PH-SHF (MD-900)
Serienummer: 900-00080
Bouwjaar: 2000
Datum van aflevering: 1 oktober 2003
Gestationeerd in/op: UMCG Groningen
Regio en inzetgebied:
  • Drenthe
  • Friesland
  • Groningen
  • Noord-Overijssel
  • Waddeneilanden (uitgezonderd Texel)
Extra informatie: Is in  2003 vervangen door de D-HSAN  (EC-135P2). Deze werd in 2010 weer vervangen door een Nederlandse helikopter, de PH-MMT.

 

D-HSAN (oude Lifeliner 4)

Registratie: D-HSAN (EC-135 P2)
Serienummer: 0267
Bouwjaar: 2003
Datum van aflevering: 1 oktober 2003
Gestationeerd in/op: UMCG Groningen
Regio en inzetgebied:
  • Drenthe
  • Friesland
  • Groningen
  • Noord-Overijssel
  • Waddeneilanden (uitgezonderd Texel)
Extra informatie: Is in  2010 vervangen door de PH-MMT  (EC-135P2). De D-HSAN verving in 2005 de MD-900 (PH-HSF)

 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy