-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Overboeken van een vlucht: de normaalste zaak van de wereld.

Overboeking is een methode om een vliegtuig zo vol mogelijk te krijgen. Volle vliegtuigen betekenen winst, veel winst. Halfvolle echter niet. Omdat er dagelijks miljoenen mensen vliegen, is de kans op late passagiers ook vrij groot. Maar niet alleen de late inchecktijd heeft met overboeking te maken. Andere vluchten hebben vertraging door het weer waardoor passagiers later aankomen en de aansluitende vlucht missen, een passagier heeft te veel gedronken en mag niet mee, de trein had vertraging waardoor een passagier te laat incheckt. Het zijn allemaal redenen waardoor passagiers uit kunnen vallen.

Wanneer een luchtvaartmaatschappij er van uit zou gaan dat alle passagiers die boeken, ook daadwerkelijk meegaan, dan zou een luchtvaartmaatschappij al snel met halfvolle vliegtuigen vliegen. Hierdoor worden vliegtuigen altijd overboekt. Er wordt hier gebruik gemaakt van percentages. Per luchtvaartmaatschappij, per vliegtuig en zelfs per vlucht zijn verschillen in deze percentages. Overboeking werkt zo goed omdat een luchtvaartmaatschappij anders met halfvolle vliegtuigen zou rondvliegen. Vliegtuigen maken geen winst als ze stilstaan op de grond. Maar halfleeg doen ze het ook niet veel beter. Omdat een vliegtuig “toch wel vliegt” is het bovendien ook beter voor het milieu om met volle vliegtuigen te vliegen.

De uitstoot CO2 wordt lager waardoor het vliegtuig een schonere emissie heeft dan wanneer het halfvol zou zijn. Omdat luchtvaartmaatschappijen op sommige luchthavens in Europa worden gesubsidieerd door groen te vliegen, willen zij maar al te graag volle vliegtuigen. Ook doet dit veel goeds onder de consumenten. Want in de huidige tijden van crisis en de klimaatverandering is elke extra passagier mooi meegenomen.

Maar uiteraard kan het voorkomen dat er net op die ene vlucht minder passagiers afvallen omdat toevallig alles meezat. En dan zit de luchtvaartmaatschappij toch met een probleem; er zijn mensen die deze vlucht niet kunnen nemen. Wat gebeurt er dan? Er is een bepaalde volgorde voor de selectie van reizigers die wel mee mogen en welke niet. Stel, vlucht WW320 vliegt op 20-01-2010 van Amsterdam naar Manchester. De vertrektijd is 10.00 uur. Aan boord zijn 157 economy class stoelen en 25 business class stoelen. Totaal is er dus een capaciteit voor 182 passagiers.

Om 9 uur zijn alle 157 economy class stoelen al bezet. Van de 25 stoelen in de business class, zullen slechts vijf worden bezet. Maar de nu arriverende passagiers hebben allemaal een economy class ticket. Bovendien komen er nog tien passagiers uit Istanbul aan die ook allen een economy class ticket hebben. Het vliegtuig uit Turkije landt op tijd en zij krijgen het nieuws te horen dat het vliegtuig volgeboekt is. Zij worden echter geüpgrade naar de business class. Nu zijn er nog tien stoelen over en nog twintig stoelloze passagiers. Dat gaat dus niet lukken. De eerste tien passagiers die arriveren zullen ook worden geüpgrade. Inmiddels is het al 9.15 uur en wordt het bericht omgeroepen voor vlucht WW320 dat het vliegtuig overboekt is en of er misschien passagiers zijn die hun ticket vrijwillig af willen staan. Hiervoor krijgen zij echter een flinke compensatie; ze zullen worden overgeboekt op de eerstvolgende vlucht en krijgen bovendien €150,00 contant geld. Ook zullen zij bonnen ontvangen voor eten en drinken. Er offeren zich vier passagiers op. Zij zien in dat ze er eerder beter van worden dan dat ze er op achteruit gaan. Bovendien gingen zij op vakantie en konden ze wel een dagje missen.

Dit wordt doorgegeven en er worden vier andere passagiers blij gemaakt. De laatste tien passagiers zijn incheckt maar hebben de mededeling gekregen dat er een mogelijkheid bestaat dat zij niet meekunnen. De bagage wordt voorzien van een bagagelabel en ook een speciale label. Dit is voor de bagageladers van essentieel belang. Zij hoeven de koffers nog niet in het vliegtuig te laden maar moeten deze op het platform laten staan. Bij de gate krijgen vier passagiers te horen dat zij alsnog mee mogen. Op de instapkaart, staat een kort nummer die overeenkomt met het nummer van de koffer. Deze bestaat uit vier cijfers. De bagagelader krijgt te horen dat koffers 1234, 1235, 1236 en 1237 mogen worden geladen. De andere zes passagiers blijven achter en zullen worden omgeboekt op de eerstvolgende vlucht.

Zij hoeven hier niet voor te betalen maar ze hebben er wel last van. Ze worden, zoals al vermeld, op de eerstvolgende vlucht gezet. Wanneer de eerstvolgende vlucht meer dan drie uur later vertrekt, is de luchtvaartmaatschappij (mits in Europa en/of met een luchtvaartmaatschappij uit Europa) verplicht de gedupeerde passagiers te voorzien van eten en/of drinken. Wanneer de eerste vlucht de volgende dag vertrekt moeten de passagiers worden ondergebracht in een hotel. Eventuele reiskosten zijn ook voor rekening van de luchtvaartmaatschappij.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy