-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Russische luchtvaart onveilig?

Het komt ook nu nog geregeld voor dat passagier Russische luchtvaartmaatschappijen mijden. Dit komt doordat het in dit land tot een paar jaar geleden niet al te best geregeld was met de veiligheid. Daar lijkt de laatste paar jaar veel verandering in te komen. Is het daarom wel terecht dat we Russische luchtvaartmaatschappijen mijden?

Nieuwsbericht uit ANP: Moskou – Een vliegtuigongeluk zondagochtend (14 september) in Rusland heeft 88 mensen het leven gekost, waaronder 21 buitenlanders. Alle inzittenden van een Boeing 737-500 van Aeroflot Nord stierven toen het toestel tijdens een binnenlandse vlucht kort voor de landing neerstortte in Perm bij het Oeral-gebergte. Onder de passagiers waren zes kinderen en een baby. Op de grond vielen geen slachtoffers. 

Wel werd de Trans-Siberische spoorlijn beschadigd. Het wrak van de neergestorte Boeing brandde geheel uit. Brokstukken lagen tot vier kilometer in de omtrek verspreid, meldden media. Het toestel zou bij een industrieterrein en in de buurt van appartementen zijn neergekomen. Het toestel van was twee uur eerder vertrokken uit de Russische hoofdstad Moskou. Op een hoogte van 1.800 meter viel het contact met de verkeersleiding in Perm weg.

Over de oorzaak van de crash maakten de autoriteiten nog niets bekend. De Russen stuurden meteen een onderzoeksteam naar de oostelijkste miljoenenstad van Europa. Onder de buitenlandse slachtoffers zijn onder meer negen inwoners van Azerbeidzjan en vijf van Oekraïne. De andere niet-Russen komen uit Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Staten, Letland, Turkije, Italië en Zwitserland.

Het is een van de vele vliegtuigongelukken die jaarlijks gebeuren. Het is ook niet de eerste keer dat een soortgelijk ongeluk zich voordoet in Rusland. Het vliegtuig was een B737-500 die in 1992 werd afgeleverd aan SAS Braathens. Sinds 29 mei 2008 vloog ze voor Aeroflot Nord, een luchtvaartmaatschappij die voornamelijk actief is binnen Europa. Het bedrijf heet oorspronkelijk AVL Arkhangelsk Airlines maar voert vluchten uit voor Aeroflot, de grootste luchtvaartmaatschappij in Rusland. Het is te vergelijken met Brit Air, die voor Air France tientallen vluchten uitvoert, voornamelijk binnen het eigen land.

Kort na de ramp werd een onderzoek gestart. Het vliegtuig bleek tijdens de vlucht, op een hoogte van circa 3000 voet te zijn ontploft, waarbij alle 88 passagiers en bemanningsleden omkwamen. Na het onderzoek was het genoeg voor Aeroflot, Aeroflot Nord was niet langer meer een handelsnaam en het codeshare product zou niet meer gelden. Aeroflot Nord zou weer Arkhangelsk Airlines worden, een zware domper voor deze maatschappij. Arkhangelsk Airlines is actief met een aantal B737-500’s en oudere Tu-134’s en Tu-154’s. Daarnaast zijn ook nog tweemotorige An-24 en An-26’s opgenomen in de vloot. Het is niet de meeste moderne vloot, maar door goed onderhoud kunnen ook oude vliegtuigen zeer veilig zijn. En dat is precies waar dit artikel over gaat.

Aeroflot en de val van het Communisme in de Sovjet-Unie

Jarenlang kende Rusland een zwarte en zware tijden als betreft luchtvaart. Oude vliegtuigen van relatief onbekende luchtvaartmaatschappijen vielen met bosjes uit de lucht of gleden van de baan door menselijke fouten. 

Aeroflot was ’s werelds grootse luchtvaartmaatschappij toen het nog de Sovjet-Unie was. Met een vloot van meer dan 40.000 vliegtuigen kwam niets in de buurt. De val van de Berlijnse Muur en het opheffen van het communisme in het land kwam ook een einde aan de staatssteun aan de maatschappij. Een erfenis van 40.000 vliegtuigen werd snel van de hand gedaan en duizenden mensen kwamen op straat te staan. De luchtvaartmaatschappij hield vooral de moderne vliegtuigen, zoals de A310s die enkele jaren daarvoor werden aangeschaft. Daarnaast behield zij ook tientallen Tu-134s, Tu-154s, B737s en An-26s.

Zwarte lijst

Deze Tu-134’s en Tu-154’s werden jarenlang ingezet naar Europa, totdat de Europese Commissie besloot een zwarte lijst van maatschappijen en vliegtuigen op te stellen die niet langer meer welkom waren in Europa. Tu-134’s werden ook op deze lijst gezet en ook de oude Tu-154’s (de B versie) werd niet langer toegelaten in Europa.

Modernisering van de vloot

Ondanks dat zij haar vliegtuigen goed onderhield, bleven veel passagiers weg bij Aeroflot, om nog maar te zwijgen over de andere maatschappijen uit ’s werelds grootste land. Er deden zich geen incidenten voor, maar door de stijgende brandstofkosten zag ook Aeroflot in dat het een keer op moest houden voor de sterk verouderde Tu-134 Crusty. Tientallen vliegtuigen uit de A320-familie werden aangeschaft (A319, A320 en de A321) en hiermee wist zij de vloot met tientallen jaren te verjongen, een goede aanwist voor de maatschappij. Het passagiersaantal steeg aanzienlijk, maar Rusland was nog steeds niet af van de slechte reputatie.

Opnieuw een domper

Dit werd opnieuw bewezen op 9 juli 2006, toen een A310 van S7 Siberian Airlines te snel landde in slecht weer, niet op tijd tot stilstand kon komen en tegen een betonnen muur tot stilstand kwam. Het vliegtuig brandde volledig uit waarbij 124 passagiers om het leven kwamen. Aan boord waren 203 passagiers. Het toestel was volledig uitgebrand. 

Een nieuwe slechte ervaring rijker ging Aeroflot door met een volgende fase; het uitfaseren van de Tu-134. Dit was in 2008 voltooid en het bedrijf heeft nog meer aangeschaft: A330-200’s om de B767 te vervangen. Verder zijn een tiental A350XWBs en een even groot aantal Boeing 787 Dreamliners aangeschaft om de intercontinentale vloot uit te breiden en nieuwe bestemmingen mogelijk te maken. Verder zijn er nog Super Jets gekocht, die door Sukhoi worden gebouwd. Hierdoor blijft Aeroflot vliegen met Russische vliegtuigen en behoudt het enigszins haar trots en symboliseert het dat Russische vliegtuigen zeker niet onveilig zijn. 

Vliegen onveilig?

Een ander punt wat ik vaak vertel is het feit dat vliegen zeer veilig is. Ik ga daar verder niet te diep op in, maar de kans is groter dat er een ongeluk gebeurt met autorijden dan met vliegen. Toch variëren deze cijfers; Europa is het veiligste gebied, aflopend naar Noord-Amerika, Azië, Zuid-Amerika en Afrika, wat ten opzichte van andere continenten het meest onveilig is. Hier wordt vaak met sterk verouderd materiaal gevlogen en het komt regelmatig voor dat zich een crash voordoet. 

Een vliegtuig vergelijk ik vaak zelf met een machine of een mens. Alles heeft onderhoud en voedsel nodig. Gelukkig worden tegenwoordig zeer zelden fouten gemaakt bij het tanken van brandstof, maar het onderhoud schort nog wel in tientallen landen. Een nieuw vliegtuig heeft minder onderhoud nodig dan oudere vliegtuig natuurlijk, dat is logisch. Hetzelfde gebeurt er bij auto’s. Hoe meer vluchten een vliegtuig maakt, hoe meer geld wordt verdiend. Maar na een aantal starts en landingen moet er groot onderhoud worden gepleegd. Als dit niet zorgvuldig wordt gedaan en er slordig wordt omgegaan met documenten, is de kans op een ongeluk groter dan wanneer alles volgens het bokje gaat. Strenge controle

In de Europese Unie wordt hier zeer streng op gecontroleerd. In november 2008 bracht de Europese Commissie uit dat zij een zwarte lijst zou uitgeven voor maatschappij binnen Europa. Dit was nieuw want voorheen staan alleen maatschappijen hierbuiten op de lijst. Enkele voorbeelden zijn maatschappijen uit Kongo en Noord-Korea. Luchtvaartmaatschappijen uit Indonesië worden allen geweigerd door de slechte reputatie. Binnen Europa en Noord-Amerika is een strenge controle. 

Hoewel er binnen de Europese Unie niet wordt gevlogen met Russisch materieel, zijn sinds enkele jaren weer meer maatschappijen welkom. Aeroflot heeft een goede reputatie opgebouwd en heeft de afgelopen jaren geen enkel vliegtuig meer af hoeven te schrijven door een incident. Dit wordt veroorzaakt door goed onderhoud en een jongere vloot. Het gebeurt in andere continenten nu weer regelmatig dat er vliegtuigen neerstorten. Dit zijn westerse vliegtuigen, maar zijn ook niet de modernste meer, zoals de B737-200. Vooral in Zuid-Amerika en Azië crashen nog regelmatig vliegtuigen, en weer door slecht onderhoud. 

Hierdoor kan er een goede conclusie uit getrokken worden op de vraag of de luchtvaart in Rusland onveilig is. Het antwoord hierop is nee, zolang er maar goed wordt gekeken op de zwarte lijst die wordt gepubliceerd door de Europese Unie. Ook het feit dat vliegtuigen van Russische makelij onveilig zouden zijn lijkt hiermee ook te zijn ontkracht. Dit is afhankelijk van het onderhoud dat de maatschappij uitvoert. Ook Westerse vliegtuigen hebben nog te maken met incidenten waarbij mensen om het leven komen. Onderhoud is veiligheid, veiligheid staat op de eerste plaats, maar helaas niet bij iedere maatschappij. 

Bekijk de actuele zwarte lijst.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy