-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

De Airbus A380: De reis van een gigant

De Airbus fabrieken in Toulouse, in het zuiden van Frankrijk is niet zozeer een fabriek waar de vliegtuigen gemaakt worden, maar waar ze in elkaar gezet worden. De belangrijkste onderdelen van de A320, A330, A340 en de A380 komen hier binnen over de weg en via de lucht en worden hier samengevoegd tot het vliegtuig. Elk toestel dat hier in elkaar wordt gezet heeft zijn eigen produktielijn. De onderdelen die over de weg komen, worden per vrachtwagen vervoerd. De onderdelen die per vliegtuig komen, worden vervoerd door een vloot van vijf Airbus A300-600ST (Super Transporters) 'Belugas'. Alleen de romponderdelen en de vleugels worden door de Beluga gebracht uit verschillende fabrieken in Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. 

Airbus A380

Net als de A320, A330 en A340 was Airbus van plan om de A380 'Super Jumbo' ook in Toulouse in elkaar te zetten. Het probleem was dat de Belugas niet groot genoeg waren om de onderdelen voor de Airbus A380 te vervoeren. Een mogelijkheid was om alle fabrieken en bedrijven die bij de ontwikkeling van de A380 horen op Toulouse onder te brengen, maar hier is niet voor gekozen. Airbus heeft ervoor gekozen om alle onderdelen van de A380 naar Toulouse te laten vervoeren, per schip, vrachtwagen en vliegtuig.

De rompdelen worden in Duitsland op een schip geladen dat naar het Verenigd Koninkrijk vaart. Hier worden de vleugels opgehaald. Vervolgens gaat het naar Saint Nazaire in Frankrijk waar nog meer onderdelen worden toegevoegd. Vervolgens gaat het naar Pauillac waar alles op schuiten worden geladen om via het kanaal naar het laatste stuk van de reis te gaan.

Hamburg

Het achterste deel van het voorste deel van de romp en een groot stuk van de romp worden gemaakt in de belangrijkste Airbus fabriek in Duitsland, namelijk Hamburg/Finkenwerder. De verschillende onderdelen komen van de fabrieken die in de buurt liggen van Nordenham en Stade. Het staartvlak (verticale stabilisatie) wordt gedeeltelijk van Carbon Fibre samengevoegd met plastic (Carbon Fibre-reinforced plastic (CFRP)) gemaakt, maar de Leading Edge wordt deels van GFRP (Glass Fibre Reinforced Plastic) en Glare gemaakt. Deze worden voor alle Airbus toestellen in Duitsland gemaakt, maar voor de A380 wordt deze in Puerto Real (Spanje) gemaakt en wordt door middel van de Beluga naar Toulouse gevlogen nadat het in Hamburg geschilderd is.

De verschillende componenten worden in een assemblagehal in elkaar gezet die een afmeting heeft van 230 meter lang, 120 meter breedt en 25 meter hoog. Deze wordt ook wel de Major Component Assembly Facility (Building 260) op Finkenwerder genoemd.

De onderdelen van de romp, sectie 13, 15, 18 en 19 (13, 18 en 19 zijn de achterste stukken van de romp en nummer 15 is een sectie die verder naar voren ligt) worden hier in elkaar gezet en de lengte van de onderdelen verschillen van 5,1 meter tot 22,8 meter. Nadat deze in elkaar zijn gezet wordt het naar buiten gebracht waar het naar de haven wordt gebracht. Hier wordt het op een van de twee speciaal ontworpen schepen geladen, de zogenaamde Ro-Ro schepen (Roll-on, Roll-of). Nadat de onderdelen op het schip is geladen, gaat het richting het Verenigd Koninkrijk om daar de onderdelen van de vleugel op te halen.

Broughton

In de Airbus fabriek van Broughton (in het Verenigd Koninkrijk) wordt de vleugel in elkaar gezet. Deze is 45 meter lang en bestaat uit 32000 onderdelen. De gebouw waarin dit gebeurd wordt ook wel de 'West Factory' genoemd. Nadat deze in elkaar zijn gezet wordt de vleugel via de weg naar de rivier de 'Dee' gebracht. Hier wordt het op een schuit geladen die het 24km over de rivier naar het plaatsje Monstyn brengt. Hierna wordt de vleugel vervoerd naar het Ro-Ro schip waarna het schip naar Frankrijk gaat. De andere vleugels van de Airbus toestellen worden ook in Broughton gemaakt, maar worden met behulp van de Beluga naar Toulouse gevlogen. 

St. Nazaire

De volgende halte in de reis om de A380 in elkaar te zetten is Saint Nazaire. Deze plaats ligt aan de Atlantische kust van Frankrijk. Hier worden de onderdelen voor de neus van de A380 samengevoegd met de onderdelen van de romp. De neus zelf wordt in Méaulte gemaakt. De wingbox (het stuk van de romp waaraan de vleugels komen te zitten) wordt in Nantes gemaakt en wordt via de weg naar Saint Nazaire gebracht. Nadat alles aan elkaar is gemaakt wordt het weer op de Ro-Ro geladen en gaat het naar Pauillac. 

Pauillac

Pauillac is een plaats dat in de buurt van Bordeaux ligt. Hier worden alle onderdelen van de Ro-Ro geladen en op verschillende kleinere schepen geladen en via de rivier de Garonne 95km rivieropwaarts gebracht. In Pauillac komt ook het laatste deel van de convoy van onderdelen aan, het horizontale staartstuk (die gemaakt is in Getafe (Spanje)). Deze wordt hier ook op een kleiner schip geladen. Deze schepen zijn zo ontworpen dat ze de diepgang van het schip kunnen sturen. Dit zorgt ervoor dat deze schepen onder lage bruggen heen kunnen en zijn ze ook niet afhankelijk van eb en vloed. Er is toch één brug die alleen met eb gepasseerd kan worden. Dit is de brug in Bordeaux. Één schip kan twee romponderdelen vervoeren samen met het horizontale staartstuk, of één vleugel. Er moet in het totaal vier keer gevaren worden om alle onderdelen van één toestel rivieropwaarts te krijgen. 

Langon

Aan het einde van 95km lange reis worden alle onderdelen op speciaal ontworpen vrachtwagens geladen. Hier begint het laatste onderdeel van de reis: een 240km lange route naar Toulouse. Deze tocht duurt drie nachten en wordt alleen uitgevoerd op de rustigste momenten van de dag. 

Via de weg

In 2008 leverde Airbus in het totaal tien A380's af en daarvoor waren net zoveel convoys voor nodig. In 2009 stijgt het aantal tot 18, maar er zullen 20 convoys komen. Uiteindelijk zal het aantal convoys stijgen naar 48 per jaar. Dit betekend dat er wekelijks een convoy langs komt.

Een convoy bestaat uit zes grote vrachtwagens. Drie vrachtwagens vervoeren de romp (in drie stukken: de neus, middenstuk en achterstuk), twee vrachtwagens vervoeren de vleugels en één vrachtwagen vervoerd het horizontale staartstuk. Het landingsgestel en de motoren worden afzonderlijk naar Toulouse gebracht. Er is met de plaatselijke bewonersraadt onderhandeld en ook met de politie zodat de wegen kunnen worden afgesloten en dat alle auto's die geparkeerd staan weggesleept kunnen worden. De route die het convoy aflegd is zo gekozen dat er geen bruggen moeten worden gepasseerd en dat er geen elektriciteits- of telefoonkabels hangen. Er zijn op sommige plekken extra stukken weg aangelegd en op de route zijn ook twee rustplaatsen.

Testvlucht

Als de assemblage van het toestel gedaan is wordt er minstens één testvlucht gedaan voordat het vliegtuig op Hamburg Finkenwerder wordt afgeleverd. Op Hamburg Finkenwerder wordt dan het interieur geplaatst. Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij wordt het vliegtuig afgeleverd in Hamburg of Toulouse.

Bij het aflevercentrum in Hamburg worden A380s afgeleverd aan klanten uit Europa en het Midden-Oosten. In Toulouse worden A380s overhandigd aan Aziatische, Afrikaanse en Amerikaanse (zowel Noord- als Zuid-Amerika) luchtvaartmaatschappijen.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy