-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Einde A340 productie nabij

TOULOUSE - Airbus stopt na ruim twintig jaar met de productie van de viermotorige A340. Airbus heeft de afgelopen jaren de orders zwaar zien dalen en erkent dat er geen markt is voor een viermotorig vliegtuig met deze capaciteit terwijl er tweemotorige vliegtuigen beschikbaar zijn die de prestaties kunnen evenaren. Deze toestellen, zoals de B777-200LR en de B787 zijn tevens ook een stuk zuiniger. Bovendien kan de toekomstige A350XWB ook dezelfde missies uitvoeren. 

Airbus, het consortium van onder andere Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Spanje heeft de afgelopen twee jaar geen enkele order binnengekregen voor het toestel. De laatste grote order was geplaatst door het Spaanse Iberia, die een aantal A340-600s bestelde.

Airbus vestigde met de A340-500 enkele records zoals de langste commerciële non-stop vlucht. Airbus begon met de A340-300 en bood al snel een kleinere variant aan met verbeterde prestaties, de A340-200. Echter werd dit geen verkoopsucces want de verbeteringen werden al snel bij de A340-300 toegepast. In 1997 werd de grotere A340-500 aangekondigd, tegelijkertijd met de grotere A340-600. Een groot succes werden deze machines allesbehalve, maar desondanks zijn er toch 133 besteld. Het merendeel vliegt bij Lufthansa (A340-600), Virgin Atlantic (A340-600), Iberia (A340-600), Etihad (A340-500 én A340-600), Emirates (A340-500) en Singapore Airlines (A340-500). Airbus heeft nog vier A340s af te leveren, twee voor privé eigendom en twee staan al drie jaar in Toulouse te wachten. Deze toestellen zijn besteld door Kingfisher Airlines die vanwege financiele problemen de vliegtuigen niet wil afnemen.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy