-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

DELTA, een groots product uit de USA

Northwest Airlines en Delta Airlines zijn twee luchtvaartmaatschappijen waarvan vrijwel iedereen in de wereld wel eens van heeft gehoord. Northwest Airlines werd in 1926 opgericht als Northwest Airways en richtte zich vooral op het vervoer van post, iets wat in de vroege jaren van de luchtvaart niet vreemd was. De eerste lijn voer tussen Minneapolis en Chicago, een afstand van circa 550 kilometer. Toen het bedrijf twee jaar bestond, werd een passagierslijn geopend naar Winnipeg, Canada. Door diverse steden met elkaar te verbinden, wist het bedrijf in een korte tijd snel te groeien. Northwest Airways werd relatief beroemd toen het Charles Lindberg sponsorde bij een vlucht vanuit New York naar Japan. In 1933 kreeg zij rechten om de zogenaamde Northern Transcontinental Route te vliegen. Opdat veranderde Northwest Airways haar naam naar Northwest Airlines, een naam die tot 31 december 2009 zou blijven gehandhaafd.

Delta Airlines

Delta Airlines werd in 1928 opgericht als Delta Air Service. Zij had de thuisbasis in Monroe. Delta Air Service bleef hier echter niet lang want al snel verhuisde zij naar Atlanta. Vanaf hier werden diverse grote steden met elkaar verbonden, zoals Chicago, New Orleans en Cincinatti.

In de jaren ’70 ging het erg goed. Er werden tientallen straalverkeersvliegtuigen aangeschaft die voor halvering van de vluchttijd zorgden voor zowel binnenlandse, als internationale vluchten. In de jaren ’70 bestond de vloot alleen nog maar uit vliegtuigen met straalaandrijving. Delta begon steeds groter en groter te worden. Toen de B747 Jumbojet verscheen kon ook Delta Airlines niet achterblijven. De enkele B747’s die werden gekocht bleken echter te groot. Opdat bestelde zij de DC-10 en de TriStar. Toen de B767 verscheen was Delta Airlines een grote klant. Er werden tientallen aangeschaft en deze machines vervingen de DC-10 en de TriStar. Op dit moment vliegen deze B767’s nog steeds bij Delta.

Samenwerking

Beide bedrijven groeien uit tot megaluchtvaartmaatschappijen. Met tientallen hubs, een vloot van honderden vliegtuigen en duizenden mensen die voor de bedrijven werken, merkten ook Northwest Airlines en Delta Airlines de angst voor terreuraanslagen na 2001. Beide bedrijven maakten minder winst en kwamen in zwaar weer terecht. Toen hierna ook nog de oliecrisis kwam stonden beide aan het puntje van de afgrond. Delta vroeg in 2005 bescherming aan. Northwest Airlines deed exact hetzelfde, enkele minuten na de mededeling van de ‘concurrent’.

In 2006 had US Airways meerdere biedingen gedaan om Delta Airlines over te nemen. Maar alle pogingen tot overname liepen op niets uit. In 2007 ging het ietwat beter met de bedrijven. Northwest Airlines was in 2004 lid geworden van de SkyTeam alliantie waardoor aanzienlijk op kosten kon worden bespaard door te gaan samenwerken.

Op 14 april 2008 werd naar buiten gebracht dat Delta Airlines en Northwest Airlines zouden fuseren tot één bedrijf. Op 31 december 2009 keurde het Amerikaanse Ministerie goed dat de handelsnaam Northwest Airlines geheel zou worden overgenomen door Delta Airlines en hiermee zou verdwijnen. Hiermee kwam een eind aan de naam Northwest Airlines, een naam die 81 jaar over de wereld vloog.

Veranderingen

De fusie brengt veel voordelen met zich mee, maar ook nadelen en kosten. Uiteraard speelt concurrentie een belangrijke rol. Nadat de fusie was goedgekeurd, moest Delta beslissen welke vliegtuigen de vernieuwde vloot niet zouden betreden. De vliegtuigen die na de fusie wel in de vloot opgenomen zouden worden, moesten worden voorzien van een nieuw kleurenschema.

Een hels karwei. Een kleine indicatie van veranderingen:
  • De vliegtuigen moeten een nieuw kleurenschema krijgen
  • De cabin attendants moeten een nieuw uniform krijgen
  • Alle vluchten moeten worden overgeheveld naar Delta
  • Vluchten moeten worden geschrapt
  • Alle luchthavens moeten het Delta logo krijgen, NWA moet verdwijnen
  • De complete Delta website moet een zware update krijgen
  • Alle bestek, maaltijdverpakkingen etc. moeten een Delta logo krijgen
  • En ga zo maar door

Op 26 januari 2010 maakte Delta bekend de komende drie jaar ruim $1 miljard te gaan investeren in de huidige vloot. Deze vernieuwing omvat onder andere het installeren van zogenaamde blended winglets. Deze moeten worden aangebracht op ruim 170 vliegtuigen. Bovendien wil Delta 90 vliegtuigen aanpassen en een First Class aanbrengen inclusief bedden. Deze aanpassing wordt alleen toegepast op vliegtuigen die transatlantische routes vliegen. Bovendien worden alle vliegtuigen voor intercontinentale vluchten voorzien van een Personal Inflight Entertainment System. Ook lounges wereldwijd zullen worden uitgebreid.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy