-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Anthony Fokker, een ingenieuze vliegenier

Anthony werd op 6 april 1890 geboren op Blitar, op het eiland Java. Dit was destijds nog Nederlands-Indië. Zijn vader heette Herman Fokker en hij werkte op een koffieplantage. Dit was zijn eigen bedrijf. Toen Fokker 4 jaar oud was, verhuisde het gezin naar Nederland, in Haarlem. Zij verhuisden naar Nederland zodat zijn broer Tony en zijn zus Toos een Nederlandse opvoeding konden krijgen. Hij was erg slecht in school en hij speelde liever thuis met z’n speelgoed dan naar school te gaan. Dit was ook de reden waarom hij zijn middelbare school niet heeft afgemaakt. In z’n vrije tijd zat hij veel te knutselen aan techniek en hij deed een belangrijke ontwikkeling; een fietsband die niet lek kon gaan. Helaas voor hem bleek hier al een patent op te bestaan en had hij er zelf verder weinig aan.

Z’n opleiding

hij 20 jaar oud was, zat hij nog steeds thuis. Z’n vader vond dit niks en stuurde hem naar Duitsland. Naar de Techniekopleiding. Fokker had weinig vrienden op deze school. En tijdens de opleiding besloot hij om vliegenier te worden. In die tijd was het een gewaagd beroep en velen overleefden het ook niet. Hij stuurde een telegram naar z’n vader en deelde daar in mee dat zijn school een nieuwe opleiding startte genaamd Luchtvaartkunde. Fokker vertelde zijn vader dat hij begon met deze opleiding. In diezelfde brief schreef hij dat hij met een groepje, onder begeleiding van een leraar, mee kon gaan naar een luchtvaarttentoonstelling in Parijs.

Z’n vader was erg opgelucht over het feit dat z’n zoon eindelijk wist wat hij wilde. Maar stond niet achter het besluit om naar Parijs te gaan. Toch investeerde hij 183.000 DM in z’n zoon.

De leraar wist zelf niet heel veel af van vliegtuigen en stond op gelijk niveau als z’n leerlingen. Met alleen boeken besloten ze gezamenlijk een vliegtuig te maken. Fokker zelf had al tientallen papieren vliegtuigjes gebouwd en besloot zelf ook een vliegtuig te maken die hij “De Spin” noemde. De Spin 1 had geen lang leven want deze crashte tegen een boom. De Spin 2 was stukken beter en hierin leerde Fokker vliegen en haalde ook z’n vliegbrevet. Ook de Spin 2 werd door z’n vriend “total loss” gevlogen. Met De Spin 3 vloog hij op 31 Augustus 1911 boven Haarlem.

Eerste bedrijf

In 1912 richtte hij zijn bedrijf op genaamd Fokker Aeroplanbau. Vanuit deze fabriek wist hij ruim 300 vliegtuigen te verkopen aan het Duitse leger. De eerste twee vliegtuigen werden verkocht aan Russen. De legendarische “Manfred von Richthoven”, beter bekend als “de rode baron” vloog in een Fokker vliegtuig. Fokker vliegtuigen werden zeer veel ingezet tijdens de eerste Wereldoorlog omdat hij een systeem had ontwikkeld zodat de propeller niet kapot geschoten werd door de mitrailleur.

Na WO1

Na de Eerste Wereldoorlog kreeg Fokker geen opdrachten meer. Opeens moesten al zijn medewerkers staken en hier was Fokker niet op voorbereid. Overal werd geld vandaan gehaald en overal werd gestolen. Hij werd bedreigd en hij moest al z’n geld afstaan. Dat was niet mogelijk, want hij bezat geen geld meer. Hierop besloot hij om naar Nederland te vluchten. In 1919 verhuisde zijn hele bedrijf naar Nederland. Hij had enkele treinen weten te bemachtigen en laadde deze vol met vliegtuigen.

Fokkers 1e vrouw

Fokker trouwde op 25 maart 1919 met z’n vrouw Sophie von Morgen. Het was een heel simpele bruiloft want beiden waren er niet op gekleed. Omdat Fokker weinig thuis was en weinig aandacht aan haar besteedde, vond ze het in 1923 wel genoeg. Na 4 jaar te zijn getrouwd waren ze gescheiden. Fokker vond het allemaal wel best en genoot van het vrijgezel zijn.

Fokker naar New York

Eind 1923 kwam Anthony aan in New York. Hier richtte hij de Atlantic Aircraft Corporation op. Hij wist onder andere een oud vliegtuig te herbouwen en er ook nog aardig wat van te verkopen (de DH-4; eenmotorige tweedekker) aan de dienst die over de luchtvracht ging. Ditzelfde bedrijf stuurde erop aan om een nieuwe vliegtuig te ontwikkelen, de F-VII. Dit toestel is erg bekend geworden, onder andere vanwege de Southern Cross die vanuit de VS naar Australië voer (juni 1928).

Fokkers 2e vrouw

In het voorjaar van 1927 trouwde hij in de VS met Violet Austman. Zij bewonderde zijn beroep. Fokker begon meer en meer bezig te zijn met z’n beroep en had weinig tijd over voor z’n liefde. Als hij thuiskwam van z’n werk ging hij direct naar z’n slaapkamer en zei helemaal niks tegen z’n vrouw. Als zij voor hem gekookt had, hoefde hij dit niet. Hij negeerde haar totaal. Ook tegen dieren was hij niet aardig. Hij hield dieren vaak aan de staart vast en moest er om lachen. Z’n vrouw pleegde enkele jaren zelfmoord door uit het raam te springen.

Gezondheid vermindert

Na de dood van z’n vrouw ging de gezondheid snel achteruit. Door al die jaren te hebben gevlogen in open cockpits stond hij direct in verbinding met de koude wind en temperaturen. Ook het slechte eten maakte het er niet beter op. Hij kreeg problemen met z’n gezondheid en kreeg voorhoofdholte ontsteking. Nadat was geconstateerd dat hij leed aan pleuritis (is een ontsteking aan het borstvlies rondom de longen) besloot hij geen eerste vluchten meer uit te voeren.

Z’n oude liefde / brevet inleveren

Tijdens een airshow in de VS kwamen allemaal vliegtuigen. Tot z’n grote verbazing landde hier ook de rus Ljuba Galantsjikana. Hij had hier in het verleden een erg zwak voor gehad. Ze landde in zijn eerstgebouwde vliegtuig. Samen demonstreerden ze het vliegtuig door loopings te maken. Ze waren als gekken aan het vliegen dat het brevet van Fokker moest worden ingeleverd van de havenmeester. Hier constateerden ze dat zijn brevet al jaren was verlopen.

Fokker overleed

Fokker overleed op 23 december 1939 op 49 jarige leeftijd in New York. Zijn vliegtuigen die hij had ontwikkeld voor de Tweede Wereldoorlog heeft hij nooit in actie gezien.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy