-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Het gaat slecht in de luchtvaart. Honderden luchtvaartmaatschappijen bezuinigen op alle mogelijke gebieden maar sommige kunnen niet voorkomen dat er faillissement moet worden aangevraagd, zoals het geval was bij Aloha Airlines (Verenigde Staten), ATA (Verenigde Staten) en Oasis Hong Kong Airlines. In een artikel op de website van de International Air Transport Association (IATA) zijn de afgelopen zes maanden 25 maatschappijen failliet gegaan, meer dan ooit tevoren. Door de gigantisch gestegen brandstofprijzen doet elke luchtvaartmaatschappij haar uiterste best het hoofd boven water te houden. Elke maatschappij heeft ermee te maken. Enkele luchtvaartmaatschappijen hebben het nog eens extra moeilijk door de hevige concurrentie op bepaalde routes, zoals het geval is bij Clickair en Vueling. Zij besluiten om te gaan fuseren en hiermee aanzienlijk op kosten te kunnen besparen.

In de Verenigde Staten gaat het eveneens slecht; American Airlines versnelt de uitfasering van A300-600Rs en MD-80s. Bovendien zijn er vergaande gesprekken aan de gang tussen Delta Airlines en Northwest Airlines wat s werelds grootste luchtvaartmaatschappij zou opleveren. Gesprekken tussen US Airways en United Airlines zijn echter op niets uitgelopen. In Houston (Texas), bij het hoofdkwartier van Continental Airlines, is het echter zeer stil. Enkele maanden geleden kondigde zij nog aan niet in gesprek te willen gaan voor een fusering. Door de hoge prijzen willen tientallen luchtvaartmaatschappijen vliegtuigen later afnemen, wat ten goede komt voor Continental Airlines. Zij haalt in rap tempo haar Classic Generation Boeing 737s uit de vloot om deze te vervangen door de grotere en zuiniger Next Generation Boeing 737s. Continental Airlines is bovendien bezig om haar Boeing 737-300s uit te rusten met Blended Winglets, die voor een brandstofbesparing van enkele procenten garant staat.

US Airways had in het tweede kwartaal een verlies van ruim 560 miljoen dollar geleden. Een jaar daarvoor had zij een winst geboekt van 263 miljoen. US Airways heeft tientallen vluchten geschrapt die niet weinig opbrengen. US Airways heeft, in tegenstelling tot Air Canada, geen banen geschrapt. Enkele weken geleden kondigde US Airways aan dat passagiers in A319s, A320s en A321s, US Airways heeft er ongeveer 200, binnenkort geen beschikking meer hebben over een personal inflight entertainment system. Deze LCD-schermen zijn in elke stoel ingebouwd en worden tijdens reguliere onderhoudsbeurten verwijdert. Dit levert een gewichtsbesparing op van circa 200 kilogram per vliegtuig.

In Europa gaan sommige maatschappijen een stapje verder dan het vernieuwen van de vloot. De Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines heeft onlangs aangekondigd langzamer te zullen vliegen en steiler aanvliegen waardoor de motoren minder brandstof verbruiken. Al deze kleine beetjes zullen uiteindelijk lijden tot duizenden – tot honderdduizenden – Euros besparing. Brussels Airlines vliegt binnen Europa met een combinatie van A319s, Boeing 737-300s, Boeing 737-400s en BAe-146s. Zij laat al haar Boeing 737-300s uitrusten met winglets voor brandstofbesparing. Brussels Airlines gaat echter een stap verder. Zij laat zelfs haar trappen verwijderen in de Boeing 737s die voor een gewichtsbesparing van ruim 100 kilogram zorgen. Bovendien wordt er een hoeveelheid water ingeslagen, berekent op het aantal passagiers dat meevliegt.

In de Verenigde Staten is het niet veel anders. Ook hier wordt minder water meegenomen en worden onderdelen vervangen door ander materiaal dat lichter is.

Al deze hoge kosten hebben niet alleen een enorme impact op de luchtvaartmaatschappijen, ook passagiers worden enorm geraakt door de hoge kosten. Door de ingevoerde en omstreden vliegtaks ben je snel €75 meer kwijt voor een korte vlucht; tot wel €200 bij een intercontinentale vlucht. Bovendien voeren steeds meer maatschappijen extra kosten in waaronder heffingen op stoelreservatie, handbagage en een tweede koffer. Er wordt alles aan gedaan om inkomsten te krijgen en om het hoofd boven water te houden. Delta Airlines heeft advertentieruimte gecreëerd op digitale vliegtickets, die via de printer worden uitgeprint. Ook hier valt weer aan te verdienen in deze zware tijden.

Ook personeel heeft het niet gemakkelijk; maatschappijen willen zo veel mogelijk besparen en het liefst worden vliegtuigen niet onderhouden omdat deze dan direct een nieuwe vlucht uit kunnen voeren. Maar veiligheid is nu eenmaal belangrijk in de luchtvaart. Air Canada bijvoorbeeld zal ongeveer 8,4% van al haar medewerkers ontslaan. Dit komt overeen met ruim 2000 werknemers. Hetzelfde gebeurt bij Continental en American Airlines.

In de Verenigde Staten en in Europa wordt op alle mogelijke manieren op brandstof bespaard. Bij de drie grote maatschappijen uit het Midden-Oosten, te weten Emirates Airline, Etihad Airlines en Qatar Airways, is het op dit gebied opvallend stil. Midden juli kreeg Emirates de beschikking over de eerste A380 die is uitgerust met “slechts” 469 stoelen. Er zitten zelfs douches in. Luchtvaartmaatschappijen bezuinigen op water en Emirates neemt extra mee voor douches, toch wel frapant. Bij de aflevering van de eerste A380 aan Emirates, ontving Airbus nog een extra order voor dertig A330-300s en dertig A350XWBs. Toch lijken deze maatschappijen geen geld tekort te hebben. Tijdens de tweejaarlijkse Farnborough Air Show werden relatief weinig vliegtuigen besteld. Etihad schafte 100 nieuwe vliegtuigen aan, waarvan tien A380s, 25 A350XWBs, twintig A320s, 35 Boeing 787 Dreamliners en tien Boeing 777-300ERs. Met deze order zijn miljarden dollars gemoeid.

De laatste keer dat het zo slecht ging in de luchtvaart was na de aanslagen op 11 september 2001. Toen gingen acht luchtvaartmaatschappijen failliet doordat mensen niet meer durfden te vliegen. Door de gigantisch gedaalde passagiersbezettingen werden veel werknemers ontslagen en vliegtuigen aan de grond gehouden. Kort hierna werd in de Verenigde Staten een “Chapter 11” opgericht. Luchtvaartmaatschappijen die het lastig hebben kunnen dit aanvragen zodat er uitstel van betaling kan worden aangevraagd. Ook Frontier Airlines werd hard geraakt. Zij stopte de samenwerking met Republic Airways die regionale vluchten uitvoert met ERJ-170s en CRJ-700s. Ook enkele A319s en A320s hebben de vloot verlaten.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy