-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Het ontstaan van de PH-registratie

Men vraagt zich vaak af waarom Nederlandse vliegtuigen een registratienummer hebben die begint met PH-. De reden hiervoor is vrij simpel. Nederlandse vliegtuigen hebben ten eerste wel degelijk onder de registratie met een H- gevlogen. Dit werd op 13 oktober 1919 in Parijs bepaald. In 1927 werd het Telegraaf Verdrag van Washington gemaakt en hierdoor moest de registratie veranderen. Men had de keuze uit zeven verschillende combinaties. Dit waren PA- t/m PI-. De Nederlandse Marine kreeg vervolgens de registratie PA- aangewezen, de luchtmacht PB- en de civiele luchtvaart moest vliegen onder de registratie PE-. Dit leidde al snel tot verwarring met vliegtuigen, afkomstig uit Groot-Britannië. Deze vlogen namelijk onder met de registratie GE-. Omdat PE- en GE- makkelijk door elkaar kunnen worden gehaald, werd PE- daarom gewijzigd in PH-, waarbij de H- symbolisch staat voor Holland. Dit werd later ook bij een aantal andere landen doorgevoerd, waaronder Canada, Duitsland, Italië en Frankrijk. Nederlandse koloniën kregen ook een registratie die begon met een P. Voor Nederlands-Indië (nu Indonesië) werd dit PK-, voor Curaçao PJ- en Suriname kreeg de registratie PZ-.

In Nederland mag vrijwel elke registratie worden aangevraagd zolang deze vrij is. Een aantal registraties is uitgesloten, waaronder registraties waarin een onacceptabel woord bevindt. Ook worden registraties die drie dezelfde letters hebben, vaak gewijgerd. De kleine luchtvaart, ook wel General Aviation (GA) genoemd, heeft vaak een registratie die begint met PH-, gevolgd door drie cijfers of een combinatie van cijfers met letters.

Vaak kiezen luchtvaartmaatschappijen voor een logica in het geven van registraties. Onder andere KLM maakt hier gebruik van door de eerste letter na de landcode toe te wijden aan de vliegtuigbouwer.

PH-AO. Airbus A330-200 van KLM
PH-AK. Airbus A330-300 van KLM
PH-BF. Boeing 747-400 van KLM
PH-BG. Boeing 737-700 van KLM
PH-BV. Boeing 777-300ER van KLM
PH-BQ. Boeing 777-200ER van KLM
PH-BX. Boeing 737-800 / 737-900 van KLM
PH-EZ. Embraer ERJ-190 van KLM Cityhopper
PH-KC. McDonnell Douglas MD-11 van KLM
PH-KZ. / PH-WX. Fokker 70 van KLM Cityhopper
   
PH-HS. / PH-HZ. Boeing 737-800 van transavia.com
PH-XR. Boeing 737-700 van transavia.com
   
PH-OY. Boeing 767-300ER van Arkefly
PH-TF. Boeing 737-800 van Arkefly

 

 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy