-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Geruisloos door de geluidsbarrière

Een nieuwe dubbeldekker gaat een stuk stiller door de geluidsbarrière dan andere vliegtuigen. Als een toestel door de geluidsbarrière gaat, creëert het eerst een drukgolf vóór zich en dan een vacuümgolf achter zich. Die golven geven elk een knal, die door de hoge snelheid echter als één knal klinken.

Het lawaai is een van de redenen dat het commerciële supersonische vliegtuig niet van de grond kwam, maar aan het MIT en Stanford University hebben ingenieurs dit opgelost.

In hun dubbeldekker komen de vleugelpunten bij elkaar. De eerste drukgolf ontstaat daardoor tussen de vleugels, wordt naar achteren gestuwd, vult het vacuüm in het kielzog van het vliegtuig en heft de volgende golf op. Het speciale vleugelontwerp dempt de supersonische knal met 85 procent.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy