-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

KLM haar driemotorige MD-11

Het is 10 januari 1990 toen de MD-11 voor de eerste keer het luchtruim koos. Dit driemotorige vliegtuig was een verdere ontwikkeling op de succesvolle DC-10. Uitgerust met moderne motoren, een geheel nieuwe cockpit en winglets was dit vliegtuig aanzienlijk beter dan haar voorganger. Zowel op het gebied van prestaties als op het gebied van kosten voor luchtvaartmaatschappijen.

1 december 1993. Een kleine drie jaar na de eerste vlucht werd de eerste MD-11 overgedragen aan KLM. De Koninklijke Luchtvaartmaatschappij had tien stuks besteld. Na een korte tijd van testen door personeel van KLM werd zij al snel ingezet op vluchten naar Noord-Amerika en het Midden-Oosten. Toen in 2001 de aanslagen werden gepleegd in New York kregen luchtvaartmaatschappijen harde klappen. Door de aanhoudende gevaren en de daaropvolgene oliecrisis kwam KLM snel tot de beslissing: de MD-11 moet weg.

Anno 2012 was er nog maar één luchtvaartmaatschappij die er mee vloog: KLM. Alle andere maatschappijen, en dat zijn er nogal wat, hebben de MD-11 afgedankt of laten ombouwen tot vrachtvliegtuig.

KLM vliegt met een uitgebreide vloot vliegtuigen voor elke afstand. Door de Airbus A330 in de vloot op te nemen, werd niet alleen de Boeing 767 uit de vloot weggewerkt, maar was er eigenlijk al een vervangen bekend voor de MD-11. Dit karakteristieke driemotorige vliegtuig is onder personeel, piloten en passagiers erg geliefd. Het toestel vliegt eenvoudig en passagiers waarderen vooral de bredere stoelen. Dit ondanks de 320 passagiers die plaats konden nemen in een van de toestellen. Door de introductie van Economy Comfort werd dit aantal van 320 drastisch verlaagd naar 285 stoelen. Hiervan kunnen 24 passagiers plaatsnemen in de Business Class, 38 in Economy Comfort en 223 in Economy Class.

 


Indeling van KLM haar MD-11: van links naar rechts: World Business Class (grijs),
Economy Comfort Class (oranje) en Economy Class (blauw)

 

En dat brengt ons op het volgende: in 2010 werd bekend gemaakt dat KLM vanaf 2012 de MD-11 langzaam uit de vloot zou gaan halen. Eind 2012 werden de eerste twee vliegtuigen, de PH-KCH en de PH-KCI overgevlogen naar Victorville in de Verenigde Staten. Hier zijn de machines ontdaan van een groot aantal onderdelen. Deze worden verkocht en beide vliegtuigen zullen uiteindelijk worden verschroot.

Ook in 2013 zal een aantal machines de vloot verlaten. Met de introductie van de winterdienstregeling werd een groot aantal routes, uitgevoerd met MD-11s gewijzigd. Een groot aantal routes wordt overgenomen door Airbus A330s, sommige door grotere Boeing 777-200Ers en sommige bestemmingen verdwijnen, waaronder Tehran. Tot de zomer zal dit prachige driemotorige vliegtuig alleen naar Noord-Amerika vliegen. Wat daarna gaat gebeuren is nog niet bekend.

Gerelateerde onderwerpen:

McDonnell Douglas MD-11

KLM - Royal Dutch Airlines

De PH-KCH tijdens de landing - Foto (C) Niels Hager De PH-KCH op de schroothoop - Foto (C) Rainen Bexten

 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy