-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Einde productie Tupolev Tu-154 nabij

SAMARA - Niet veel mensen weten het, maar de driemotorige Tupolev Tu-154 wordt nog steeds gebouwd. Het toestel werd ontwikkeld in de jaren '60 en werd rond 1970 voor het eerst ingezet. Het vliegtuig speelde samen met de kleinere Tu-134 een belangrijke rol in het transport van passagiers tijdens de communistische periode van de Sovjet-Unie. Maar ook na de val van de Berlijnse muur bleven de vliegtuigen met grote getale vliegen. Vandaag de dag zijn er naar schatting nog ongeveer 300 Tu-154s in dienst.

Maar hier komt binnenkort een eind aan. De laatste Tu-154 Careless is inmiddels voltooid en wordt spoedig afgeleverd aan de Russische overheid. Tupolev blijft nog wel onderdelen produceren om de huidige vloot vliegwaardig te houden.

Er is een klein aantal versies ontwikkeld. Het begon met de Tu-154A, gevolgd door de Tu-154B die sterkere vleugels had. Dit was nodig omdat de basisversie al na enkele jaren te kampen had met scheurtjes in de vleugels. De succesvolste versie was de Tu-154M die nog steeds in productie is. Dit is de enige versie die momenteel binnen de Europese Unie mag vliegen. De overige versies produceren te veel geluid en zijn daarom alleen toegestaan in de vorm van overheidsvliegtuigen.

Nu de Tu-154 bijna haar 40e verjaardag bereikt, is het bij Tupolev tijd voor een klein feestje. Nooit eerder was een Russische vliegtuig zo lang in productie.

Ruim 1000 Tu-154s zijn geproduceerd en afgeleverd aan 17 luchtvaartmaatschappijen buiten de Sovjet-Unie en Rusland. Met een snelheid van 975 km/u was en is het een van de snelste passagiersvliegtuigen.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy