-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

MONTREAL - Bombardier Aerospace heeft afgelopen donderdag (7 maart) haar eerste testvliegtuig uit de CSeries naar buiten gebracht. Het gaat hierbij om een CS100 testvliegtuig. Dit gebeurde op het vliegveld Montreal Mirabel (Canada) waar Bombardier Aerospace haar fabriek heeft zitten voor de CRJ-700, -900 en -1000 series. Het testvliegtuig, aangeduid als FTV1 (Flight Test Vehicle) zal naar verluidt in juni haar eerste testvluchten gaan uitvoeren. Halverwege 2014 zal de CSeries in gebruik genomen gaan worden door diverse luchtvaartmaatschappijen.

De testvluchten worden uitgevoerd met vijf vliegtuigen en worden laten nog uitgebreidt met twee extra vliegtuigen uit de CS300 series. Ieder testvliegtuig krijgt verschillende taken aangewezen. De FTV1 zal worden gebruikt voor het vlieggedrag, FTV2 en FTV4 voor alle systemen aan boord (ook het Fly-by-wire systeem), FTV3 zal fungeren als testvliegtuig voor de motoren. FTV5 zal een volwaardige cabine krijgen voor demonstraties en zal gebruikt worden voor de ETOPS kwalificatie.

(c) Bombardier

CS300 variant heeft meer capaciteit

Naast de roll-out van het eerste testvliegtuig maakte Bombardier ook bekend een variant op de CS300 te gaan maken die meer passagiers zal gaan vervoeren.  De Letse luchtvaartmaatschappij Air Baltic en twee andere luchtvaartmaatschappijen hebben getekend voor een bestelling van de CS300 met extra capaciteit. De versie die Air Baltic gaat ontvangen zal 148 passagiers kunnen vervoeren. Om een hogere capaciteit te bereiken wordt de romp van het vliegtuig verlengt. Dit wordt gedaan door in het midden een extra stuk toe te voegen waardoor er gelijk twee extra nooduitgangen boven de vleugels zijn (één extra aan elke kant).

Bombardier heeft tot nu toe 382 bestellingen van 14 verschillende luchtvaartmaatschappijen gehad. Swiss zal de eerste maatschappij zijn die een vliegtuig uit de CSeries zal ontvangen.

 

(c) Bombardier

 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy