-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Luchtvracht vanaf 27 april bomvrij

SCHIPHOL - Alle luchtvracht moet vanaf 29 april bomvrij zijn. Bedrijven moeten de vracht zelf controleren of laten scannen. Vertragingen worden niet uitgesloten. Sinds de aanslagen van 11 september in Amerika zijn de veiligheidsmaatregelen in de luchtvaart steeds verder opgevoerd. Niet alleen passagiers worden gecontroleerd op explosieven, maar ook bagage. Tot toe nu toe ging dat steekproefsgewijs bij de vrachtbedrijven, maar eind april gaan strengere Europese regels gelden. Alle luchtvracht moet dan bomvrij zijn.

Op Schiphol ging het vorig jaar om 730.000 ton vertrekkende vracht (acht procent naar de VS). Het is onmogelijk om ieder pakje door een scanner te halen of daar een bomsnuffelende hond op te zetten. Daarom wordt onderscheid gemaakt tussen betrouwbare afzenders en onbekende afzenders.

"Als bedrijf moet je personeel opleiden en je moet een beveiligde ruimte hebben waar buitenstaanders niet meer bij je zending kunnen komen. Alle protocollen moet je aan de marechaussee voorleggen en de marechaussee komt dat af en toe ook controleren. Verder moet de hele keten betrouwbaar zijn, dus van het inpakken, vervoer naar Schiphol en de verlader", legt Anniek Dubbelboer van de vrachtkoepel ACN uit. "Gezien de hoge kosten moet je als bedrijf dus wel vaak luchtvracht hebben. Ik schat in dat driekwart straks niet erkend is."

Op zich is daarmee geen man overboord, alleen moeten deze verzendingen bij aankomst op Schiphol dan verplicht door de scanner of langs een bomhond. Dat vergt veel capaciteit. Expediteurs spelen daar op in door zelf scanners aan te schaffen. Maar ook een bedrijf als Het Twickelerveld uit Zandvoort pikt een graantje mee door een vestiging op Schiphol te openen en extra bomhonden op te leiden. Verder hebben twee oud-medewerkers van een expeditiebedrijf het bedrijf Cargo Screeners opgericht. In Amerika hebben ze een enorme scanner gekocht waar complete pallets doorheen kunnen. Ondanks al die extra capaciteit voorzien zij straks vertragingen. Ook ACN sluit niet uit dat zendingen straks het vliegtuig missen.

Bron: Haarlems Dagblad

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy