-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Chinees AVIC ontvangt bestellingen voor 185 MA-700s

Aviation Industry Corporation of China, beter bekend als AVIC heeft gisteren bekendgemaakt, dat het bestellingen voor ruim 185 nieuwe Modern Ark MA700s heeft ontvangen. Niet minder dan elf binnenlandse en buitenlandse maatschappijen zouden dit toestel hebben besteld. Onder deze bedrijven zijn onder andere de volgende luchtvaartmaatschappijn: Joy Air, Okay Airways en Cambodia Bayon Airlines. Verder zou een aantal leasemaatschappijen en banken orders hebben geplaatst zodat deze kunnen worden verhuurd aan andere maatschappijen.

Potentiele klanten zijn onder andere Air China, China Southern Airlines, China Eastern Airlines, China Express Airlines, Hainan Airlines, Hebei Airlines, Hong Kong Airlines, Lao Airlines Sichuan Airlines en Spring Airlines.

De MA-700 lijkt op de ATR-72 die door de Europese vliegtuigfabrikant ATR wordt aangeboden. De MA-700 zal plaats bieden aan 70 passagiers en is hiermee iets groter dan de MA-60 en de MA-600 die al worden aangeboden. Volgens AVIC zal het vliegtuig niet alleen door de Chinese autoriteiten (CAAC) maar ook door de Amerikaanse (FAA) en Europese (EASA) luchtvaartautoriteiten worden gecertificeerd. Deze laatste twee zijn een belangrijke standaard voor Westerse maatschappijen. De MA-700 zal naar verwachting in 2017 de eerste vlucht maken, en zal rond 2019 worden geleverd aan de eerste klant. De MA-700 is het nieuwste vliegtuig dat wordt aangeboden sinds de C-919 die momenteel wordt ontwikkeld. De Chinese fabrikant staat nog in de kinderschoenen als het gaat om grotere verkeersvliegtuigen; zo loopt het ARJ-21 programma al ruim 6 jaar achter op schema door een reeks vertragingen. 

China telt al tientallen grote luchtvaartmaatschappijen en is de belangrijkste afzetmarkt voor vliegtuigbouwers Airbus en Boeing. Naar verwachting zijn de komende 20 jaar ruim 6000 nieuwe vliegtuigen nodig in het Aziatische land. Door een fabrikant in eigen land op te zetten, hoopt China de economie verder te laten groeien en meer vliegtuigen van Chinese makelij te kunnen gebruiken.

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy