-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Aeromexico

B767-200ER Aeromexico
(C) Ruud Bouwknegt
 
Lid van Skyteam sinds 22 juni 2000.
ICAO / IATA-code
AMX / AM
Callsign
Aeromexico
Land
Mexico Mexico
Opgericht
14 september 1934

Bezoek website  Bezoek Facebookpagina  Bezoek Twitterpagina

Aeromexico is de nationale luchtvaartmaatschappij uit Mexico en werd opgericht op 14 september 1934 als Aerovías de México, S.A. de C.V. Vanuit de thuisbasis in Mexico Stad worden dagelijks tientallen binnenlandse, regionale en lange-afstandsvluchten naar ruim 55 bestemmingen uitgevoerd. Daarnaast heeft de luchtvaartmaatschappij een secundaire hub gevestigd op Monterrey, Guadalajara en Hermosillo. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wist de maatschappij haar activiteiten flink uit te breiden met hulp van het Amerikaanse Pan Am. Net als een groot aantal andere maatschappijen, begon ook Aeromexico de DC-3 en de DC-4 in te lijven in haar vloot. Tijdens de jaren 50 werden diverse Mexicaanse maatschappijen overgenomen en ingelijfd bij Aeromexico. De DC-4s werden in de jaren 50 vervangen door DC-6 vliegtuigen, die een langere afstand konden afleggen op een hogere kruishoogte door het gebruik van een drukcabine. In 1958 voerde de Mexicaanse maatschappij haar eerste vlucht uit tussen Mexico en New York met een Bristol Britannia. In 1961 werd het eerste straalvliegtuigen aan de vloot toegevoegd, te weten twee DC-8s. Deze vliegtuigen zorgden voor aanzienlijk meer comfort voor passagiers. Grote steden werden door de snellere vliegtuigen steeds sneller te bereiken. De DC-8 was zeer succesvol bij deze maatschappij en er werd een grote vervolgorder geplaatst bij de bouwer Douglas. Er werden ook Europese bestemmingen toegevoegd, die werden bediend door De Havilland Comets van Aerovias Guest, dat later werd overgenomen door Aeromexico.

In 1974 ontving Aeromexico als een van de eerste maatschappijen de nieuwe DC-10-30. In hetzelfde jaar werd ook de DC-9-32 aan de vloot toegevoegd, waarvan 7 waren besteld. Ook werd de kleinere DC-9-15 besteld, welke in de jaren '80 allen werden vervangen door MD-82s. Begin 1980 werd een nieuwe kleurenschema geïntroduceerd.

In april 1988 werd de maatschappij, die inmiddels was genationaliseerd, bankroet verklaard. Een gebrek aan organisatie, een relatief oude vloot en het ontbreken van een herstructureringsplan waren de redenen voor dit faillissement. Hierop volgde een periode van drie maanden waarin geen enkele vlucht werd uitgevoerd. In augustus werden nieuwe plannen bekendgemaakt. Zo werd een groot aantal DC-8s en DC-9s versneld uitgefaseerd. Ook in de jaren '90 had het bedrijf het moeilijk door een hoge brandstofprijs. Er werd ook een aantal nieuwe luchtvaartmaatschappijen opgericht, waardoor de concurrentie aanzienlijk toenam. Het bedrijf begon in april 1991 geleidelijk haar vloot DC-10s te vervangen met Boeing 767-200ERs en later ook met grotere B767-300ERs. Deze modernisering was in 1995 voltooid. Daarnaast werden later nog eens 24 757s en 767s besteld, en werden nieuwe bestemmingen aangevlogen waaronder Frankfurt via Parijs en Rome via Madrid.

In 2003 werd de eerste Boeing 737-700 verwelkomt die de verouderde DC-9 ging vervangen. In 2006 kondigde Aeromexico aan dat zij een tweetal 777-200ERs had gekocht om een non-stop vlucht naar Tokio te openen. In dit jaar werd ook een overeenkomst met ILFC gesloten voor de levering van drie B787 Dreamliners. De eerste Dreamliner zou in 2012 aan de vloot worden toegevoegd. De vertragingen bij het programma leidde er toe dat de levering pas plaats kon vinden in 2013. De komende jaren zullen meer 787-8s en grotere 787-s worden geleverd om de verouderde 767'jes te vervangen.

Huidige vloot
Boeing 737-700

Boeing 737-800

Boeing 767-200ER

Boeing 777-200ER

Boeing 787-8 Dreamliner

Boeing 787-9 Dreamliner

Embraer ERJ-145

Embraer ERJ-175

Embraer ERJ-190

In bestelling
Boeing 737 MAX

Historische vloot
Boeing 757-200

Boeing 767-300ER

Douglas DC-10-30

Douglas DC-8 series 50

Hawker Siddeley HS-748

McDonnell Douglas DC-10-10

McDonnell Douglas DC-9-10

McDonnell Douglas DC-9-30

McDonnell Douglas MD-82

McDonnell Douglas MD-88

Gerelateerde onderwerpen

Aeromexico legt hand op eerste Dreamliner

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy