-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Syrian Arab Airlines

Airbus A320 Syrian Arab (C) Ruud Bouwknegt
(C) Ruud Bouwknegt
 
Syrian Arab Airlines staat op de zwarte lijst.
ICAO / IATA-code
SYR / RB
Callsign
Syrianair
Land
Syrie Syrie
Opgericht
1946

Bezoek website  

Syrian Arab Airlines werd in de 1946 opgericht. Destijds werden vluchten uitgevoerd tussen Damascus Aleppo en Der Alzour Kamishli met twee DC-4s. Nadat de maatschappij in 1954 DC-6s, DC-3s en C-4s aan de vloot toevoegde, werden ook nieuwe bestemmingen geopend in het Midden-Oosten. In 1975 voegde men de Boeing 727 als testvliegtuig toe aan de vloot. Deze waren geleast van een Britse luchtvaartmaatschappij. Het jaar daarop werden deze machines uit de vloot gehaald en vervangen door eigen toestellen. In 1976 werden ook twee Boeing 747SPs en drie Tu-154s aan de vloot toegevoegd. In de jaren 80 werden opnieuw drie 727-200s gekocht om de vloot verder te versterken. 1995 was een zeer goed jaar voor de maatschappij, die dat jaar een winst had gemaakt van ruim $71 miljoen. Hierdoor kwam geld beschikbaar om de oudere Tupolevs uit te faseren en nieuwe vliegtuigen aan te schaffen. In 1997 werd een groot percentage van de medewerkers ontslagen vanwege de slinkende winst.

De Europese Unie had inmiddels sancties geïntroduceerd voor oudere vliegtuigen. Hierdoor kon Syrian Arab Airlines haar Tu-134s nog maar beperkt inzetten, en onder andere Boedapest, Koeweit en Beiroet waren de voornaamste bestemmingen. Eind 1998 kwam de eerste A320 in de vloot. Dit toestel was tevens voorzien van een geheel vernieuwd kleurenschema. In totaal werden zes van deze tweemotorige vliegtuigen geleverd door Airbus. In 2000 was de uitfasering van de Tu-134s, en Tu-154s compleet. Wel werd een enkel exemplaar van de Tu-134 behouden voor de regering. In 2000 werd een record aantal van 764.000 passagiers vervoerd met veertien verschillende vliegtuigen, Boeing 727s, Boeing 747SPs en A320s. Een nieuwe bestemming, Wenen, werd aangedaan, en ook het Jordaanse Amman werd geïntrodcueerd in het routenetwerk van de maatschappij. De modernere vloot zorgde voor economische groei voor de luchtvaartmaatschappij. Er werden ruim 900.000 passagiers vervoerd. Bestemmingen met tegenvallende winstmarges en werden geschrapt zodat Syrian Arab Airlines zich kon focussen op winstgevende vluchten. In 2004 werden nieuwe zomerbestemmingen aangedaan tussen Amman en onder andere Barcelona, Kopenhagen, Milaan en Manchester in Europa. Al deze vluchten maakten een tussenstop in het Syrische Aleppo waardoor zogenaamde driehoeksvluchten ontstaan. Hoewel er plannen waren om de verouderde Boeing 727s en 747s te vervangen, werd dit bemoeilijkt door sancties tegen het land. Hierdoor was het onmogelijk om vliegtuigen te bestellen bij onder andere ATR, Airbus en Boeing. Wel had het bedrijf nog twee ATR-72s in de vloot die werden gebruikt op regionale vluchten. Door de oorlog in het land zijn de sancties verder verhoogd. Hierdoor heeft Syrian Arab Airlines lastig om een deel van haar vloot luchtwaardig te houden. Zo staan de twee ATRs al lange tijd aan de grond.

Huidige vloot
Airbus A320

ATR-72

Ilyushin Il-76

In bestelling
Antonov An-148

Tupolev Tu-204

Historische vloot
Boeing 707-320

Boeing 707-420

Boeing 727

Boeing 747SP

Douglas DC-6

Sud Aviation SA-210 Caravelle

Tupolev Tu-134

Tupolev Tu-154

Yakovlev Yak-40

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy