-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Aziƫ

Star Alliance, Skyteam en Oneworld, het zijn de grootste drie luchtvaartallianties ter wereld. Alle drie proberen ze de grootste en beste van allemaal te zijn. In de beginjaren groeide en groeide zij allemaal snel, maar de laatste jaren komen er vrijwel geen nieuwe leden bij. Zijn er nog wel maatschappijen die lid kunnen en/of willen worden van een alliantie? Wij zochten het uit en bespreken ditmaal Azië

Star Alliance werd opgericht in 1997 en is met 28 leden de grootste alliantie van de wereld. Op de voet gevolgd door het Skyteam, dat in 2000 werd opgericht en 20 leden telt. Oneworld is de kleinste van de drie en werd opgericht in 1999. De alliantie telt 13 leden. Naast deze grote drie zijn er ook nog een aantal kleinere allianties zoals de Tuifly-alliantie en de Air Asia-alliantie, maar die zijn alleen bedoeld voor maatschappijen binnen het eigen concern.

Azië: het continent van de toekomst?

De toekomst van de luchtvaart ligt misschien wel in Azië. Het continent wordt steeds meer een belangrijkere speler in de wereld, vooral in landen als China en Japan. China wordt zelfs gezien als het belangrijkste groeiland van de komende jaren. Niet voor niets komen, na Europa, de meeste leden van de drie allianties uit Azië. Star Alliance heeft 8 maatschappijen uit Azië terwijl Skyteam en Oneworld respectievelijk 7 en 4 leden hebben. China is vooral goed vertegenwoordigd door Skyteam. Met 3 Chinese maatschappijen (China Eastern, China Southern en Xiamen Airlines) en één voormalige Chinese maatschappij (China Airlines) doet Skyteam goede zaken op de Chinese markt. Star Alliance moet het doen met twee Chinese maatschappij (Air China en Shenzen Airlines) en één voormalige Chinese maatschappij (EVA Air) terwijl Oneworld alleen Cathay Pacific als Chinees lid heeft.

Maar ook buiten China zijn er veel Aziatische leden. Zo telt Star Alliance nog 5 Aziatische leden (Air India, ANA, Asiana Airlines, Singapore Airlines, Thai Airways) terwijl Skyteam 3 leden (Garuda Indonesia, Korean Air en Vietnam Airlines) heeft, net zoals Oneworld met eveneens 3 leden (JAL, Malaysia Airlines en SriLankan).

Oneworld zit niet zo breed met de Chinese maatschappijen. Een goede Chinese maatschappij voor de maatschappij zou Hainan Airlines zijn. De maatschappij timmert de laatste jaren aardig aan de weg en breidt de laatste jaren de vloot uit met onder andere de Boeing 787 Dreamliner. Ondanks dat de maatschappij niet een van de grootste spelers binnen China is, zou het een verademing zijn voor het vrijwel “Chinaloze” routenetwerk van Oneworld.

Naast China is er in Azië nog voldoende ruimte voor nieuwe maatschappijen. Wel moet er gekeken worden waar die het beste bij passen. Skyteam wilt graag uitbreiden naar India. Luchtvaartmaatschappij Jet Airways is daarvoor volgens Skyteam de ideale partner. Oorspronkelijk gingen de geruchten dat Jet Airways zich zou gaan voegen bij Star Alliance, waar concurrent Air India bij zit. Maar na de overstap van Star Alliance hub Brussel naar Skyteam hub Amsterdam plus de co-sharings met o.a. de KLM en Delta Airlines lijkt de weg vrij voor de Indische maatschappij voor toetreding tot Skyteam.

Een ander gerucht dat rond gaat over Skyteam is het Oezbeekse Uzbekistan Airways. Er gaan al jaren geruchten dat de maatschappij wel trek heeft naar een lidmaatschap. Geruchten gingen al dat de maatschappij in 2014 zou toetreden, maar daar is op de dag van vandaag nog geen sprake van. Ondanks de kleine vloot, beschikt de maatschappij over een ruim opgezet netwerk met vluchten naar Noord-Amerika, Europa en Azië. 

Een optie voor Star Alliance is het Filipijnse Philippine Airlines. Deze maatschappij heeft een uitgebreid netwerk binnen Azië en Australië. Beide continenten zijn goed voor de alliantie. Daarnaast heeft de maatschappij verschillende samenwerkingen met leden van het Star Alliance. In mindere maten zou Philippine Airlines ook kunnen toetreden tot Skyteam omdat het ook met een aantal van die maatschappijen een co-sharing heeft. Het enige nadeel van is het routenetwerk, want het routenetwerk sluit niet aan op/is gelijk aan andere leden.

Star Alliance kan ook kiezen voor Pakistan Int. Airlines. Deze maatschappij biedt een uitgebreid netwerk vanuit Pakistan naar veel bestemmingen van Star Alliance leden. Dit zou een verbreding kunnen zijn voor de alliantie. Maar ook voor Oneworld geldt dit, maar dan in mindere mate. Maar de hoofdreden daarvoor is dat Oneworld minder leden heeft. Wel geldt, net zoals bij Iran Air dat de facaliteiten van de luchthavens verbeterd moeten worden om ervoor te zorgen dat de luchthavens echte hubs kunnen worden.

Lees ook de andere:

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Noord- en Zuid-Amerika

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Europa

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Afrika

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Midden-Oosten

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Australië

 

 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy