-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Create an account

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name *
Username *
Password *
Verify password *
Email *
Verify email *
Captcha *

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Noord- en Zuid-Amerika

Star Alliance, Skyteam en Oneworld, het zijn de grootste drie luchtvaartallianties ter wereld. Alle drie proberen ze de grootste en beste van allemaal te zijn. In de beginjaren groeide en groeide zij allemaal snel, maar de laatste jaren komen er vrijwel geen nieuwe leden bij. Zijn er nog wel maatschappijen die lid kunnen en/of willen worden van een alliantie? Wij zochten het uit en starten met de continenten Noord- en Zuid-Amerika.

Star Alliance werd opgericht in 1997 en is met 28 leden de grootste Alliantie van de wereld. Op de voet gevolgd door het Skyteam, dat in 2000 werd opgericht en 20 leden telt. Oneworld is de kleinste van de drie en werd opgericht in 1999. De alliantie telt 13 leden. Naast deze grote drie zijn er ook nog een aantal kleinere allianties zoals de Tuifly-alliantie en de Air Asia-alliantie, maar die zijn alleen bedoeld voor maatschappijen binnen het eigen concern.

Noord-Amerika, zijn alle plekken vergeven?

Noord-Amerika kan je eigenlijk verdelen in Canada, de VS en Mexico. Canada telt één maatschappij die lid is van een Alliantie en dat is Air Canada. Air Canada is lid van Star Alliance. Twee mogelijke kandidaten voor Skyteam/Oneworld zijn Air Transat en Westjet. Westjet heeft verschillende co-sharings met maatschappijen die lid zijn van Skyteam, zoals o.a. Air France, China Airlines, Delta Airlines, KLM en Korean Air. Door Westjet toe te voegen aan de alliantie kan het Skyteam haar marktaandeel in Canada verhogen. Voor Air Transat zou alleen Oneworld nog een optie zijn, maar de vraag blijft of dat mogelijk is. Air Transat is namelijk een chartermaatschappij, en zulke maatschappijen zullen niet één, twee, drie lid worden.

Hetzelfde geldt ook voor de VS. De drie grootste maatschappijen zijn allemaal lid van een alliantie. American Airlines is lid van Oneworld, Delta Airlines is lid van het Skyteam en United is lid van Star Alliance. Naast de maatschappijen zijn er in de VS alleen nog kleinere maatschappijen die of te klein zijn of geen brood zien in een lidmaatschap.

Het laatste land is Mexico. Terwijl in Canada Star Alliance “alleenheerser” is met Air Canada, is Aeromexico dat in Mexico voor Skyteam. Mexico staat niet bekend om haar vele maatschappijen. Dat betekent voor de andere allianties dat er in Mexico niet meer te vinden is.

Latijns-Amerika: hoe belangrijk is het voor de allianties?

Latijns-Amerika lijkt een steeds belangrijker continent te worden. Naast Azië wordt Latijns-Amerika gezien als de groeimarkt van de luchtvaart. Vrijwel alle grotere luchtvaartmaatschappijen uit Latijns-Amerika zijn lid van een alliantie. Avianca (Brazil) en Copa Airlines zijn lid van Star Alliance, Aerolineas Argentina is lid van Skyteam en de fusiemaatschappijen LAN en TAM zijn lid van Oneworld.

Verder zijn er weinig maatschappijen die kans maken op een lidmaatschap. Eerlijk gezegd is er maar één maatschappij, namelijk GOL. Deze Braziliaanse maatschappij is de tweede maatschappij van het land en beschikt over een ruime vloot. De kans zal het grootste zijn dat GOL wordt ingelijfd bij Skyteam. Star Alliance beschikken beide al over een Brazaliaans lid terwijl het Skyteam deze nog niet heeft. Daarnaast vertelde Skyteam CEO Perry Cantarutti in een interview met Flightglobal dat zijn alliantie de maatschappijen GOL en Jet Airways graag ziet toetreden tot Skyteam. Verder werkt GOL veel samen met Skyteamleden en least het ook verschillende vliegtuigen uit aan KLM-dochter Transavia. Met de komst van GOL kan het Skyteam haar netwerk binnen Brazilië kunnen vergroten dankzij het uitgebreide binnenlandse routenetwerk van de Braziliaanse maatschappij.

Lees ook het andere delen:

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Europa

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Afrika

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Midden-Oosten

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Azië

Allianties: zijn ze uitgegroeid? Of kunnen ze blijven groeien? - Australië

 

 

 

 

 

 

Delen

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy