-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

De oprichting van Schiphol

17 mei 1920

Schiphol stond vroeger bekend als Sciphol. Het was een moeras waar veel schepen vergingen. Tussen 1848 en 1852 werd een meer ingepolderd dat Haarlemmermeer kwam te heten. Hierdoor kwam een groot gebied droog te liggen waar later Schiphol werd gebouwd.

In het noordoosten van het Haarlemmermeer werd Fort Schiphol gebouwd en in 1916 keurde de minister van Oorlog een plan goed voor de oprichting van een militair vliegveld. Al snel werden er houten hangars gebouwd en werd het veld uitgebreid tot ruim 75 hectare. Toen KLM in 1919 werd opgericht, was zij op zoek naar een geschikt vliegveld voor haar vluchten. Ze koos ervoor om Schiphol als thuisbasis te gebruiken. Op 17 mei 1920 voerde KLM de eerste lijndienstvlucht uit vanaf Schiphol. In 1920 werden iets meer dan 400 passagiers vervoerd.

In 1928 werd het wereldberoemde Schipholgebouw geopend. Het gebouw was op tijd afgerond omdat de Olympische Spelen dat jaar in Nederland werden gehouden.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Schiphol bezet door de Duitsers die het vliegveld uitbreidden. Het werd door de geallieerden meerdere malen gebombardeerd omdat het een grote dreiging vormde voor het Verenigd Koninkrijk. Na de Tweede Wereldoorlog was het veld helemaal met de grond gelijk gemaakt; zowel door bombardementen alsmede door de Duitsers zelf. Ook het terminal (het Schipholgebouw) werd vernietigd. Al snel werd het vliegveld opgebouwd en kwamen er betonnen start- en landingsbanen. Nog geen twee maanden na het einde van de Tweede Wereldoorlog landde het eerste vliegtuig, een DC-3, op het nieuwe Schiphol. De betonnen start- en landingsbanen waren erg belangrijk met de komst van grotere en zwaardere vliegtuigen.

Door het straaltijdperk deden nog grotere vliegtuigen Schiphol aan. Er werd in 1960 een nieuwe terminal ontwikkeld die in 1967 kon worden geopend. Door het vele verkeer en de enorme uitbreiding, besloot men in 1990 dat er een nieuwe verkeerstoren nodig was. Deze toren met een hoogte van 101 meter werd een jaar later in gebruik genomen.

In de jaren '70 groeide Schiphol heel snel. Er werden kantoorgebouwen geopend en speciale gebouwen gemaakt om vracht af te handelen. De terminal die in 1967 was geopend, bleek in 1970 al te klein. Dit was de reden voor uitbreiding. Zo werden de pieren geschikt gemaakt om de Jumbojet te verwelkomen. Ook de D-Pier werd in gebruik genomen.

In de jaren '90 werden opnieuw aanpassingen verricht op en rondom het luchthavengebied. Eén van de grootste veranderingen was het station, die zich in het hart van Schiphol Plaza bevindt. Passagiers hoeven niet lang te zoeken naar het station, waardoor de reistijden enigszins afnamen. Ook het risico om een trein/vliegtuig te missen werd aanzienlijk verminderd.

In 2003 werd de zesde baan, de Polderbaan (36L - 18R) geopend. Doordat bij mist de baan niet was te zien vanuit de hoofdtoren, werd besloten een extra verkeerstoren te bouwen bij de Polderbaan. Om enigszins de kosten te kunnen drukken, werd een oude vuurtoren gebruikt als verkeerstoren. In 2005 werd de H-Pier geopend. Deze pier telt zeven gates die alleen gebruikt worden door prijsvechters.

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy