-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

De dood van de Rode Baron

21 april 1918

Iedereen die iets weet van de Eerste Wereldoorlog kent hem wel: de Duitse piloot Manfred Albrecht Freiherr von Richthofen, ook wel bekend onder de naam "de rode baron". Met 80 bevestigde successen was hij de meest succesvolle aas uit deze verschrikkelijke oorlog. De piloot vloog tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) voor de Duitse luchtmacht in zijn Fokker Dr-1 Triplane, een eenmotorig, roodgeverfd vliegtuig met drie vleugels. Van Richthofen werd geboren op 2 mei 1892 te Breslau en stierf op 26-jarige leeftijd tijdens een vlucht boven Morlancourt, in het noorden van Frankrijk.

Manfred als verkenner

Manfreds eerste taak was een verkenner aan het oostfront, die hij van juni tot augustus 1915 volbracht bij het 69e squadron. Nadat hij werd overgeplaatst naar het Champagne front waar hij nog steeds verkenner was. Nadat hij een Franse verkenner tegenkwam (een Farman) en deze neerschoot zagen Duitse generalen in dat hij een goede piloot zou kunnen zijn en besloten hem vanaf oktober 1915 op te leiden als vlieger.

Manfred als jachtvlieger

Nadat von Richthofen zijn vliegbrevet had gehaald, kwam hij bij het 2e squadron terecht op een Albatros C-III. Het duurde echter niet lang voor hij overstapte op een eenpersoons Fokker Eindecker waarmee hij op 26 april 1916 zijn tweede vijandelijke vliegtuig neerhaalde. Net als zijn eerste overwinning, werd ook deze niet officieel aan hem toegekend. In augustus ontmoette Manfred Oswald Boelcke die een nieuw jagerssquadron oprichtte (Jasta 2) en von Richthofen selecteerde om piloot te worden. Op 17 september 1916 vloog hij met zijn vliegtuig boven Frankrijk, op zoek naar vijandelijke vliegtuigen. Al snel kwam hij in een gevecht terecht en haalde deze neer. Dit was zijn eerste bevestigde succes.

De hoogste Duitse onderscheiding

Op 23 november 1916 haalde Richthofen de Britse aas Lanoe Hawker neer, die vloog in een De Havilland DH-2. Von Richthofen zelf vloog in een Albatros D-II. Het duurde niet lang voor hij overstapte op de D-III (hierop behaalde hij 23 successen in dit vliegtuig) en enige tijd later op de D-V in juni 1917. In oktober kwam hij terecht op de Dr-1 Triplane waar hij 20 bevestigde luchtgevechten mee won. Voordat hij op de D-V kwam te vliegen, ontving hij de hoogste militaire onderscheiding in Duitsland, de Pour le Merite.

Bloody April en "het vliegende circus"

Hierna leidde hij vliegers op voor het Jasta 11 squadron. Het ene succes na de andere volgde in april 1917. Deze werd ook wel de bloederige april genoemd. Hij schoot tussen de 20 en de 30 Britse vliegtuigen neer. Hij werd vervolgens benoemd tot commandant van vier Jastas. Zij voerde tactische vluchten uit en kreeg snel de naam "het vliegende circus" vanwege de rode vliegtuigen en tenten.

Fokker

Hij hielp Fokker bij de ontwikkeling van de D-VII maar Manfred heeft nooit een kans gehad om hierin te mogen vliegen. Enkele dagen voor de eerste vlucht, kwam von Richthoven om het leven tijdens een missie.

De ommekeer

Op 6 juli 1918 startte Manfred de motor van zijn vliegtuig en steeg op, op zoek naar vijandelijke vliegtuigen. Hij kreeg twee FE-2D (een tweepersoons jachtvliegtuig) in zijn vizier en ging de strijd aan. Beide boordschutters van de Britse vliegtuigen vuurden op de Duitse piloot, die een ernstige hoofdwond opliep en hem dwong te landen. Nadat hij enkele weken aan de grond werd gehouden om zijn verwondingen te laten helen, werd Donald Cunnel in Groot-Britanniƫ als held onthaald; hij zou Manfred von Richthofen hebben neergeschoten. Hij werd een paar dagen later zelf doodgeschoten tijdens een luchtduel. Voor de Britten geheel onverwachts steeg von Richthoven in oktober 1917 weer op maar werd snel gedwongen om zijn vliegtuig weer aan de grond te zetten. Hij aanvaardde vervolgens een baan op de grond vanwege blijvend letsel.

Hij kreeg het echter voor elkaar om opnieuw te mogen vliegen. Tijdens een missie in de ochtend bij Morlancourt in het noorden van Frankrijk op 21 april 1918 werd hij doodgeschoten. Hij vloog achter een Britse Sopwith Camel aan die werd bestuurd door een Canadese piloot. Een tweede Camel vloog hoger, zag de achtervolging op de grond en begon te dalen om snelheid te winnen. Manfred had deze aanval door en week uit. Tijdens een bocht werd hij geraakt door een simpele kogel, afgevuurd van de grond. Deze ging dwars door het vliegtuig en richtte genoeg schade aan zijn hart en longen aan om hem een snelle dood te bezorgen. Het is onduidelijk of von Richthofen nog bij bewustzijn was tijdens de landing. Zijn vliegtuig was lichtbeschadigd. Wie het dodelijke schot heeft afgevuurd is nog steeds onduidelijk. Er zijn een paar geruchten die elk een andere schutter aanwijzen.

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy