-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

De oprichting van KLM

7 oktober 1919

Na het einde van de Eerste Wereldoorlog werd maar al te snel duidelijk dat vliegtuigen een alsmaar belangrijker vorm van transport zou worden. Acht zakenlieden richtten daarom in het bijzijn van de toenmalige koningin Wilhelmina de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Kolonien op. Albert Plesman werd benoemd tot administratuer, later werd hij de directeur van KLM. De eerste vlucht werd uitgevoerd tussen Amsterdam en Londen, met een gehuurde De Havilland 16. In de begin dagen werd uitsluitend post vervoerd. Door gebruik te maken van vliegtuigen, konden de brieven vele malen sneller vervoerd worden dan per schiphol. 

Kort na de eerste vlucht werden de eerste vliegtuigen van Anthony Fokker gekocht. Langzaamaan werden steeds meer stoelen in de houten rompen geplaatst waardoor ook voor het eerst passagiers mee konden vliegen. Op 1 oktober 1924, slechts 5 jaar na de oprichting, had de KLM al de langste route op haar naam staan. Deze vlucht vertrok uit Amsterdam en vloog helemaal naar Batavia, het huidige Indonesie. Deze vlucht duurde een week om te arriveren, maar was alsnog vele malen sneller dan per boot. Steeds meer passagiers boekten tickets met de KLM naar verre en Europese bestemmingen en in de jaren '20 behoorde de maatschappij tot de drie grootste van de wereld.  

Na het einde van de Tweede Wereldoorlog werden veel militaire vliegtuigen verkocht aan luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM. Zij startte hiermee in 1946 als eerste airline een lijndienst naar de Verenigde Staten. De DC-3s maakten plaats voor grotere en snellere DC-4s, DC-6s en DC-7s en in de jaren '50 kwam de Lockheed Constellation op het toneel. Dit elegante vliegtuig vloog zo'n 80 passagiers in ongeveer 12 uur de Atlantische Oceaan over. Maar het was van korte duur; de eerste straalverkeersvliegtuigen werden geproduceerd en deze vlogen hoger, sneller en aanzienlijk verder. De DC-8 was het eerste straalvliegtuig en deze werd in 1958 verwelkomt in de vloot van de KLM. Het kleinere zusje, de DC-9 verving allerlei verschillende types op Europese bestemmingen. Pas in de jaren '80 zouden deze worden vervangen door de nieuwere Boeing 737-300s en -400s. De Boeing 747-200 werd in 1971 als eerste widebody in de vloot opgenomen. Dit gigantische vliegtuig kon ruim 300 passagiers vervoeren en zou de ruggegraat worden van KLMs intercontinentale bestemmingen. Ook de iets kleinere DC-10 werd ingezet op allerlei routes, waaronder Afrika, de Verenigde Staten en Azie totdat deze in 1993 werd vervangen door de MD-11. De laatste commerciele vlucht met dit type zal op 26 oktober voor de laatste keer op Nederlands grondgebied landen. Hiermee wordt het (McDonnell) Douglas tijdperk na 80 jaar afgesloten. Speciaal hiervoor worden op 11 november drie rondvluchten georganiseerd.

KLM heeft ook haar 90-jarige bestaan niet overgeslagen en introduceerde een Boeing 737-800 met een historisch kleurenschema. Ook de komende jaren staan er grote veranderingen gepland: de eerste Dreamliner zal in 2015 de vloot versterken.

Klik HIER voor meer informatie over KLM.

 

 

 

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy