-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Eerste vlucht vlucht rond de wereld

17 maart 1924

De US Army wilde in de lente van 1923 een poging wagen om de wereld rond te vliegen. Omdat deze vlucht grotendeels plaatsvond over het water, moest het vliegtuig van zowel drijvers als wielen kunnen worden voorzien. Er werd geadviseerd om naar de Fokker F-5 en de Douglas Cloudster te kijken. Van beide vliegtuigen werd een testvliegtuig gekocht. Uiteindelijk werd gekozen voor de Douglas Cloudster die enigszins werd aangepast. De US Army bestelde vier machines die allen werden voorzien van drijvers in plaats van wielen.

Nadat de order was geplaatst, werden deze vier machines na slechts 45 dagen afgeleverd. Op 17 maart 1924 stegen deze vier DT-2s op vanuit Santa Monica (California). Zij droegen allen namen van grote Amerikaanse steden; Seattle (nummer 1), Chicago (nummer 2), Boston (nummer 3) en New Orleans (nummer 4).

Twee weken later vertrokken drie vliegtuigen uit Seattle, op weg naar Alaska. Het vierde toestel, de Seattle, moest worden gerepareerd en zou de anderen later inhalen. Toen de Seattle richting Alaska vloog, vloog het tegen een berg en ging verloren. De bemanning overleefde het ongeluk en werd later opgehaald. Ook de Boston haalde de eindstreep niet. Zij moest een noodlanding maken op het water vanwege een defecte oliepomp. Het wegslepen ging erg ruw wat het toestel deed laten zinken.

Vanuit Alaska werd doorgevlogen naar de Sovjetunie. Vanuit de Sovjetunie werd koers gezet naar Japan en Korea om vervolgens door te vliegen naar China, Hong Kong, Indo-China, Thailand, Birma en India.

Na India werd koers gezet naar Europa. Eerst moesten de vliegtuigen nog door het Midden-Oosten. De droge en hete lucht veroorzaakten veel turbulentie. Na een stop in Bagdad werd koers gezet naar Turkije om hierna in één keer door te vliegen naar de hoofdstad van Frankrijk. Vanuit Parijs werd doorgevlogen naar Londen en Manchester waar haar tanks volledig werden gevuld voor het lange traject naar IJsland. Na IJsland gingen de twee machines door naar Groenland en Washington. Vervolgens werd koers gezet naar Seattle waar zij op 28 september 1924 aankwamen. De hele reis duurde 175 dagen en voerde over een afstand van ruim 42.000 kilometer. Het had het uiterste gevraagd van zowel de crew als de vliegtuigen.

Eén van de twee machines die de eindstreep wist te behalen op 28 september 1924. De "Chicago" is tentoongesteld in het National Air Museum en de "New Orleans" staat in een museum in Santa Monica.

Fotos van de Douglas DWCs

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy