-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

De eerste non-stop atlantische vlucht

20 mei 1927

Nadat de Wright Brothers een vliegtuig bouwden waarmee de mens kon vliegen, werden nieuwe wedstrijden uitgeschreven. Zo ook een transatlantische vlucht waar 25.000 US Dollars mee kon worden verdiend. Vele pioniers bouwden een vliegtuig en gingen de strijd aan. Helaas moesten velen van hen dit met hun leven bekopen. De 25-jarige Charles Lindbergh wilde ook meedoen maar kon geen vliegtuigen bouwen. Hij klopte daarom bij verschillende vliegtuigbouwers aan maar niemand nam hem serieus, op de vliegtuigbouwer Ryan na.

Ryan ontwikkelde en bouwde een vliegtuig voor Lindbergh. Het toestel was ontworpen om met een snelheid van 180 km/u een afstand van 5500 km te kunnen overbruggen. Het vliegtuig, dat de naam Spirit of St. Louis kreeg, was gebouwd van hout en de vleugels bestonden uit een houten frame bekleed met linnen. Een van de meest betrouwbare motors van dat moment, de Wright Whirlwind (deze leverde 237 pk) dreef het toestel aan. De motor stond bekend om zijn zuinig- en betrouwbaarheid zodat de keuze snel was gemaakt. Op 20 mei 1927 stapte Lindbergh in zijn vliegmachine met maar een doel: als eerste piloot non-stop de Atlantische Oceaan oversteken. Dit lukte hem en na een vlucht van 33,5 uur landde hij veilig in Parijs waar ruim 30.000 mensen Lindbergh opwachtten. Hij had geschiedenis geschreven.

 

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy