-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Eerste vlucht door de geluidsbarriere

14 oktober 1947

Tijdens de Eerste Wereldoorlog was gebleken dat vliegtuigen onmisbare gevechtsmachines waren. Vliegtuigbouwers deden daarom hun best om steeds snellere en krachtiger vliegtuigen te bouwen. Toen de Tweede Wereldoorlog aanbrak, waren de vliegtuigen uit WO I al zwaar verouderd. De vliegtuigen ten tijde van WO II beschikten immers over een intrekbaar landingsgestel, een romp van metaal en de cilindermotoren waren intussen vervangen door veel beter presterende zuigermotoren. Maar na deze verschrikkelijke oorlogen wilden zowel de Amerikanen als de Russen nog snellere vliegtuigen. Hoewel de technologie niet stilstond bleken de eerste straalmotoren eigenlijk meer haardrogers te zijn dan echte motoren. Daarom gingen vliegtuigbouwers hun blik richten op raketmotoren. Deze technologie werd van Duitse gevangenen verkregen die vliegtuigen zoals de Fi-103 (beter bekend als V-1) en de Me-163 Komet moesten bouwen.

Zo ook de Amerikaanse vliegtuigbouwer Bell, die werd gefascineerd door de snelheid van het geluid. Hij begon daarom, samen met zijn ingenieurs, een vliegtuig te ontwikkelen dat Mach 1.0 kon halen. Al snel kwamen er allerlei ontwerpen, waarvan de X-1 (Model 58) het resultaat was. Dit vliegtuig heeft een zeer gestroomlijnde vorm met de cockpit 'verzonken' in de romp. De cockpit is toegankelijk via een klein luik aan de stuurboordkant van de machine. Op 14 oktober 1947 stapte Chuck Yeager in de X-1 die onder een B-29 was gehangen. Op een bepaalde hoogte werd de motor gestart en werd de X-1 losgekoppeld. Dit resulteerde in een snelheidsrecord en leverde Bell en Yeager een wereldberoemde naam op. Het was de eerste keer dat de geluidsbarriëre was doorbroken in een horizontale vlucht. Na deze vlucht werden nog eens ruim twintig vluchten uitgevoerd om nieuwe technologieën te ontwikkelen.

Na deze vlucht doken er plotseling allerlei verhalen op over andere piloten die claimden vóór Chuck door de geluidsbarriére te hebben gevlogen. Een Duitse piloot verklaarde dat hij de eerste was met zijn Me-262 maar dit werd nooit bevestigd. Ook een verhaal van een Amerikaanse piloot, die zei dat hij met zijn XP-86 Sabre (het prototype van de beroemde F-86) mach 1.0 had gehaald, is nooit bevestigd.

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy