-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Straaltijdperk voor civiele luchtvaart

27 juli 1949

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden op kleine schaal straalvliegtuigen ingezet. Deze eerste generatie straalmotoren was zeer zwak en een lichte straaljager had een baan nodig van 3 kilometer om te kunnen opstijgen/landen. Na de oorlog probeerden vliegtuig-bouwers deze nieuwe revolutie toe te passen op passagiersvliegtuigen. De Amerikanen en de Britten kwamen in een strijd voor het eerste straalverkeers-vliegtuig. In Amerika werden vier motoren onder enorme pijlvleugels gehangen. Dit resulteerde bij Boeing in de B707, bij Douglas in de DC-8 en bij Convair de CV-880 die allesbehalve een succes werd.

Bij de Britten ging het anders. Zij wilden een aerodynamische romp en vleugels en besloten om de motoren weg te werken in de vleugels. Dit vliegtuig heette de DH-106 Comet en was ontwikkeld door De Havilland. Het vliegtuig maakte in 1949 de eerste vlucht en versloeg Boeing met het eerste operationele straalverkeersvliegtuig. Maar de Comet was ook het eerste straalverkeersvliegtuig dat de Atlantische Oceaan overstak. Hierdoor kwam de stand op 2-0 voor de Britten.

Maar het duurde niet lang of het noodlot sloeg toe; in korte tijd stortten drie Comets neer. Het bleek te gaan om metaalmoeheid wat was ontstaan bij de vierkante ramen. Hierop ontwikkelde De Havilland de Comet 4, maar het was al te laat, de Amerikanen sloegen hard terug en de B707 en de DC-8 boekten enorme successen. Binnen de kortste keren vlogen deze twee types overal in de wereld rond. Het was 2-1 voor de Britten, maar ze hadden toch de strijd verloren. De Comet was al vrij snel uit het zicht verdwenen. Beide Amerikaanse vliegtuigbouwers kwamen met varianten met een grotere capaciteit of vliegbereik.

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy