-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Eerste vlucht van de Boeing 747-100

9 februari 1969

Nadat eind jaren ’50 de eerste straalverkeersvliegtuigen vlogen, werd het tijd voor een nieuw soort vliegtuig. Een vliegtuig waarbij de concurrenten niet tegenop konden en het voor iedereen mogelijk maakte om te vliegen. In de lente van 1963 kwamen hoge bazen binnen Boeing bij elkaar om plannen te maken voor dit vliegtuig. Het duurde drie jaar voordat de Amerikaanse vliegtuigbouwer haar plannen bekend maakte. Op 13 april 1965 bestelde Pan American World Airways 25 747-100s met een waarde van $525 miljoen waardoor Boeing door kon gaan met de definitieve ontwikkeling. Om het vliegtuig te kunnen bouwen, was echter een nieuwe fabriek nodig. De duizenden onderdelen waaruit dit vliegtuig bestond moesten gemakkelijk kunnen worden vervoerd. Er werd daarom bij Seattle een stuk land gekocht en werd ’s werelds grootste fabriek neergezet.

Meer dan 70.000 werknemers werkten aan het vliegtuig, die op 30 september 1968 werd getoond aan de wereld. Vrijwel direct kwam Boeing negatief in het nieuws omdat zoiets groots nooit zou kunnen vliegen. Alles bleek minder waar te zijn op 9 februari 1969. Het vliegtuig stond op de startbaan in Seattle, gaf vol vermogen en steeg even later op. Na enkele maanden intensief te zijn getest, overhandigde de Amerikaanse luchtvaartdienst (de FAA) op 30 december 30 1969 haar bewijs van luchtwaardigheid. Op 21 januari 1970 werd het vliegtuig ingezet door Pan Am. Dit vliegtuig heeft achttien jaar gevlogen alvorens het door een terroristische aanval werd opgeblazen boven het Verenigd Koninkrijk. Hierbij kwamen 270 mensen om het leven.

Gerelateerde onderwerpen

Eerste 747-100 wordt mogelijk gerestaureerd

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy