-

Deze website maakt gebruik van cookies. Door Aviationinfo.nl te bezoeken, gaat u akkoord met het tijdelijk opslaan van deze gegevens.

I understand
Log in

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

De Teneriferamp

27 maart 1977

Algemene gegevens:

Informatie route:
Vluchtnummer PanAm: PA1736
Vluchtnummer KLM: KL4805
Datum: 27 maart 1977
Locatie: Tenerife, Spanje
Aantal slachtoffers: 583

Informatie vliegtuig:
Toestel PanAm: Boeing 747-100
Toestel KLM: Boeing 747-200B

Passagiers en slachtoffers PanAm:
Aantal passagiers: 380
Aantal bemanningsleden: 16
Aantal dodelijke slachtoffers: 335

Passagiers en slachtoffers KLM:
Aantal passagiers: 234
Aantal bemanningsleden: 14
Aantal dodelijke slachtoffers: 248

Eén van de grootste luchtvaartrampen vond plaats op Tenerife op 27 maart 1977. Door een bomaanslag op Gran Canaria moesten alle vliegtuigen uitwijken naar het regionale vliegveld van Tenerife. Een Boeing 747-100 van Pan American Airlines kreeg tijdens het naderen te horen dat ze moest landen op Tenerife. De piloot van dit vliegtuig vroeg of hij niet rond kon blijven vliegen aangezien er nog genoeg brandstof aan boord was. Maar dit was niet mogelijk omdat Gran Canaria niet wist hoe lang het zou duren. Om die reden moest PanAm 1736 landen op Tenerife.

Bijna een halfuur eerder was een Boeing 747-200 van KLM ook op Tenerife geland met als gevolg dat de vliegtuigen op de taxibanen moesten worden geparkeerd. Het was daardoor allemaal zeer krap op het vliegveld. De KLM piloot besloot om zijn vliegtuig vol te laten tanken met brandstof zodat hij naar Gran Canaria kon vliegen en vandaar direct door naar Amsterdam zonder bij te hoeven tanken. Toen Tenerife Tower (deze was bemand door 2 personen) te horen kreeg dat Gran Canaria was vrijgegeven werd er een systeem bedacht om de vliegtuigen te laten opstijgen. De twee jumbojets zouden eerst vertrekken, gevolgd door de andere vliegtuigen.

Opeens betrok de lucht en binnen een half uur was het zeer mistig, zodat de mannen in de Tower de vliegtuigen op de baan niet meer konden zien. Het KLM toestel taxiede naar de startbaan, net als de Pan American kist. Het vliegtuig van KLM stond op de kop van de baan maar Pan Am was nog aan het taxiën. Op een gegeven moment werd het gas van het KLM vliegtuig opengezet omdat de piloot dacht dat hij "cleared for takeoff" was. Dit was echter niet het geval en het KLM vliegtuig boorde zich in het Pan Am vliegtuig. Er kwamen 583 mensen om het leven.

Boeing 747-100 PanAM (C) Gerard Helmer
Boeing 747-200 KLM - (C) Gerard Helmer Boeing 747-100 PanAm - (C) Gerard Helmer

 

©2017 Aviationinfo.nl | Disclaimer | privacy